Opera-styret

Tekst
Foto

Ballerinas. Den norske opera og ballett har store økonomiske utfordringer, og setter stadig opp repriser. Denne uken var det imidlertid premiere på klassisk mesteraften med tre ulike balletter den neoklassiske dansens far, George Balanchine. Her fra generalprøven onsdag.  

Denne uken gikk nok en sjef for Den norske opera og ballett. Tidligere operasjef Bjørn Simensen angriper styreleder Anne Carine Tanum. – Hun er en av de mest overvurderte i norsk samfunnsliv, sier Simensen.

Det er tidlig torsdag i Operaen, og i foajeen er det like stille som i John Cages musikkverk «4’33», der det i fire minutter og 33 sekunder ikke blir spilt en tone. I det fjerne høres lyden av en automatisk dør som åpnes og lyden av en administrerende direktørs svarte sko med gummisåler som krysser det kalde marmorgulvet. Nils Are Karstad Lysø ser nokså lettet ut når han setter seg på den hvite stolen vis-à-vis kafeen i den tomme foajeen. Det har gått tre dager siden han fortalte offentligheten at han trekker seg som administrerende direktør i Den norske opera og ballett.

– Det var et eller annet som falt på plass i hodet mitt i sommer, det bare vokste på meg gjennom sommerferien, og da jeg kom tilbake på jobb i begynnelsen av august, hadde jeg bestemt meg, sier han.

Direktøren kommer rett fra et morgenmøte i Kulturdepartementet. På høflig vis bedyrer han at det var et helt vanlig møte, med samme temaer som vanlig: For tredje året på rad har regjeringen strammet til i statsbudsjettet. Operaen må spare penger. Tilbudet reduseres og forestillinger går i reprise, teknisk utstyr begynner å bli utdatert og det er fare for mer nedbemanning. For å øke inntektene må Operaen leie ut lokalene til konferanser og popmusikk. Operaen har vært teknisk konkurs, har enorm gjeld og pensjonsforpliktelser det nesten ikke er mulig å betjene, og den bitre ordstriden om Operaen som preget mediene på forsommeren ifjor, er erstattet av en nesten uhyggelig taushet. Siviløkonomen fra Stryn savner næringslivet.

– Det er kanskje i næringslivet jeg føler meg mest hjemme og hører mest til, sier han.

Mannefallet. Nils Are Karstad Lysø varslet denne uken at han trekker seg som administrerende direktør for Operaen. De siste par årene har omtrent hele ledergruppen forsvunnet.