Hvem tror du at du er?

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

En rapper tenker tilbake. Da Jason «Timbuktu» Diakité var ungdom, reiste han til Harlem og New York for å komme nærmere hiphop og svart kultur. Nå har han funnet sin fars families frie røtter. Foto: Therese Öhrvall/Kagge Forlag

Den populære svenske artisten Timbuktu har funnet ut at han alltid vil være en etterkommer av slaver.

Noe som virker som en eksistensiell og karrieremessig midtlivskrise, fikk den meget hyggelige og søkende rapperen, artisten og norgesvennen Jason «Timbuktu» Diakité til å søke mot det tenkende menneskets ultimate uttrykksform: boken. Men den som automatisk venter seg en innføring i hiphopens fire elementer ispedd litt oppvekstskildring, lett distanse til sex, drugs & rock ’n’ roll-dagene og et par saftige bransjeanekdoter, kan ikke ha fulgt særlig med på det musikkorienterte forleggeriet de siste årene. Nå trenger man nemlig en ordentlig bok, som fungerer for flere enn bare fans av musikken eller idolet.

Den svenske rapperen er villig til å ta det steget. Timbuktu har skrevet en bok av personlig kreativ nødvendighet, og det gjør den heldigvis tilgjengelig og leseverdig for flere. «En dråpe midnatt», som utgis på norsk i disse dager, er ingen rapbiografi, men rett og slett en undersøkelse av hans brokete familie, dens røtter og ikke minst dens rotløshet. Samtaler med faren og andre familiemedlemmer blandet med reportasje, erindringer og essayistiske reiser til New York og til Sør-Carolina for å oppleve historien på nært hold.

Fakta: Jason Diakité

«En dråpe midnatt»

Kagge Forlag, 347 sider

Timbuktu har skrevet en bok av personlig kreativ nødvendighet, og det gjør den heldigvis tilgjengelig og leseverdig for flere. «En dråpe midnatt», som utgis på norsk i disse dager, er ingen rapbiografi, men rett og slett en undersøkelse av hans brokete familie, dens røtter og ikke minst dens rotløshet