Dataanalyse. – Det vi ser i økende grad med moderne valg, er at det avgjøres av svært få prosenter. I et land med størrelse på USA, snakker vi om titusener av velgere, sier Alexander Nix, toppsjef i Cambridge Analytica og SCL Group, som er aktivt internasjonalt innen valg- og forsvarssektoren med påvirkning som spesialområde.  

Påvirkningsagenten

Tekst

Vil du få varsel hver gang Osman Kibar publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Oslo/Stockholm

Forsvaret vil styrke beredskapen mot desinformasjon og fake news. Og har funnet propagandaeksperter med en litt spesiell bakgrunn.

Det minner om en spionfilm fra den kalde krigens dager. Med hvit skjorte, slips og en ung assistent på slep, bærer Alexander Nix rundt på en gammeldags stresskoffert som kunne inneholdt atomknappen. Nix, som ser ut som en yngre utgave av Michael Caine, er sjefen i SCL Group, dataselskapet som ble verdenskjent for å ha hjulpet Donald Trump med å vinne valget.

– Innsatsen vår i USA har hatt stor innvirkning på businessen. Å ha en så høyprofilert kunde og det å jobbe i verdens største valg, har en klar effekt. Vi er nå involvert i et halvt dusin valg rundt om i verden, sier Nix da DN møter ham på et hotell i Stockholm.

I Storbritannia hjalp selskapet hans brexit-kampanjen til seier, og Nix forteller om kjernen i det han har å tilby: evnen til å påvirke folk så effektivt at de endrer oppfatninger og adferd. Ting de fleste knapt forholder seg til at foregår, tilhører Nix' hverdag: skjulte politiske påvirkningskampanjer, psykologisk manipulasjon av større befolkningsgrupper og avanserte informasjonsoperasjoner for myndigheter, militære og private aktører.

En av aktivitetene angår i høyeste grad også Norge og nordmenn: Forsvaret har hyret påvirkningsagentene – for å lære om propaganda, psykologiske operasjoner og informasjonsoperasjoner. Den store trusselen som skisseres i Forsvarets «Prosjekt 1368» er en fiende som dominerer i det internasjonale nyhetsbildet og manipulerer norske myndigheters kommunikasjon med egen befolkning. Blant problemstillingene: å utforme og formidle «tiltak og budskap i norsk og alliert kontekst», bruk av sosiale medier, analyse av informasjonsmiljøer og målgrupper med relevans for Norge. Samt «propaganda» i moderne konflikter.

Top of the world