– Vi skal ha de råeste ekspedisjonsskipene i verden

Tekst

Vil du få varsel hver gang Hugo Lauritz Jenssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Tromsø/Risøyhamn

Daniel Skjeldam styrer roret i Hurtigruten – en jobb han nærmest forlangte å få. Men får Hurtigruten beholde hurtigruten?

 

Daniel Skjeldam styrer roret i Hurtigruten – en jobb han nærmest forlangte å få. Men får Hurtigruten beholde hurtigruten?

Selvangivelsen understreker temperamentet lidenskapelig. Daniel Skjeldam bruker begrepet passionate rett som det er, med en liten trøndersk bølgekam på de doble konsonantene.

– Eller er du nerdete?

– Begge deler, kanskje. Jeg går i dybden. Er fryktelig nysgjerrig.

Nysgjerrigheten har ført Daniel Skjeldam til snart 90 land rundt om i verden. Til blikk- og nærkontakt med fjellgorillaer i Rwanda. Til det snodige, absurde Nord-Korea. Til Nagorno-Karabakh, Syria, Iran, Burma, Nepal. Og det har gitt intense arbeidsår, hinsides all normal arbeidstid. Før han ble konsernsjef i Hurtigruten i 2012, var han med på å bygge opp Norwegian – «før Norwegian ble født» – og var kommersiell direktør der før han begynte den store omstillingen av Hurtigruten. Han tåler halsbrekkende høy fart, merkantile maratondistanser, krav til hvileløs endringsvilje.

Fakta: Daniel Andreas Skjeldam

Født 2. september 1975, i Trondheim.

Sivilstatus Samboer.

Stilling Konsernsjef i Hurtigruten.

Bakgrunn Befal i Forsvaret, siviløkonom (NHH), Norwegian Air Shuttle.

Aktuell Hurtigruten la denne uken frem rekordresultater. Nytt anbud på kystruten Bergen–Kirkenes fra 2020 utlyses i vår. I slutten av mars godkjente Esa kystruteavtalen, der staten betaler Hurtigruten 5,12 milliarder kroner (for perioden 2012–2019). Den britiske hovedeieren TDR Capital (gjennom Silk Bidco) vurderer å børsnotere eller selge Hurtigruten. I så fall kan Skjeldam innkassere et voksent beløp; han eier 2,4 millioner aksjer i selskapet.