– Alle vet at dette kommer. Spørsmålet er om det tar ett år eller fem år

Tekst
Foto
Oslo

Carl Edvard Endresen trygler om nye reguleringer i drosjenæringen. Uber-sjefen i Norge pusher revolusjon, but it don’t come easy.

 

Carl Edvard Endresen trygler om nye reguleringer i drosjenæringen. Uber-sjefen i Norge pusher revolusjon, but it don’t come easy.

Det er stille i trafikkrevolusjonens hovedkvarter i Universitetsgaten. Ingen støy fra motorer og dekk. Og ingen rasende tilrop fra den gamle drosjenæringens drabanter. Kontorets atmosfære er bedragersk: et døsig sus av rekreasjon og hvilehjem. Det er tid for office lunch i et glissent møblert kontorlandskap. Carl Edvard Endresen er sjefen for Uber Norge. Han har en hvetebolle med eggekrem og kokos i tynn plastpose fra en lavprisbutikk, vann på en Cola-flaske.

– Alle vet at dette kommer. Spørsmålet er om det tar ett år eller fem år. Noen ganger spør jeg meg selv om hva det er Taxiforbundet bruker tid og energi på. Hvorfor bruker de den ikke heller på omstilling og nytenkning?

Piraten

Den blå skjorten er kneppet demonstrativt skjødesløst opp, snippene ligger som jagerflyvinger ready for take off. Brystkassen virker solid og hard. Blikket er like fast som den norske styringsrenten. Armenes muskulatur røper årevis med disiplinert trening, og ambisjoner. Han snakker tidvis en intens cocktail av norsk og pur American English.

Han sier at han ikke leder et drosjeselskap, men at Uber er en digital formidlingsplattform.