Sommerferien fra helvete

Tekst

Vil du få varsel hver gang Per Christian Selmer-Anderssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Bergen/Gardermoen/Oslo/Holmestrand

Feriekaos. Passasjerene på Thai Airways’ rute 955 til Bangkok har ventet ett døgn på flyet på grunn av tekniske problemer. Samme dag er det bagasjekaos på Gardermoen etter en datafeil på bagasjebåndet. Noen av passasjerene freser mot ansatte, andre ser resignert ut i luften.   

Noen reiste på ferie i sommer. Det har de angret bittert på.

– Det hadde vært like greit å være på jobb, sier Henning Hauklien (59) fra Drammen.

Juni er i ferd med å bikke juli, og Hauklien sitter med kona Mona og dvergdachsen Bella på SAS Service Point på Gardermoen. Kølappen viser nummer 6203. Det er 52 foran dem i køen. De har allerede ventet i tre timer. I hånden holder han en halvspist tacosandwich fra ankomsthallens 7-Eleven. Kontoret er hele 100 kilometer unna. Dessverre.

«Innsjekkingen vil ta noe lengre tid på grunn av tekniske problemer», er dagens gjentagende besvergelse fra Avinor. Utenforstående vil kanskje tro at de tekniske problemene med bagasjebåndet er en bagatell, men folk i avgangshallen vet bedre. Den metalliske stemmen over høyttaleranlegget er lyden av spolert ferie.

27.000 passasjerer er rammet av timelange køer. 6000 vil ikke få bagasjen sin. 2400 kommer ikke til å rekke flyet.

– De første timene holdt fire politimenn vakt her. Men de har forsvunnet, så folk har kanskje roet seg, sier Mona Hauklien tørt mens hun stryker Bella over pelsen.