Får det til å snøre seg i halsen samtidig som vi ler

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvor Dalan Vik publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

«The Beguiled» er et saftig stykke såkalt Southern Gothic av frykt, begjær, hevn og humor.

En ung jente er ute og plukker sopp i et stille skogholt, men rundt henne høres drønnene av kanoner i det fjerne; den amerikanske borgerkrigen er på høyden, og tapene av liv er massive. I Thomas Cullinans roman som «The Beguiled» er basert på, tenker unge Amy (Oona Lawrence) på sin døde far idet hun oppdager en såret unionssoldat på bakken. I regissør Sofia Coppolas tolkning går hun ganske enkelt resolutt inn for å redde ham ved å nærmest slepe ham med seg til den avsidesliggende pikeskolen i Virginia der hun er én av fem resterende elever.

I det hele tatt er det lite bakgrunnshistorie å spore når Coppola tar for seg teksten som også er tolket av Don Siegel i 1971 med Clint Eastwood i rollen som soldaten. Den gangen lå oppmerksomheten på mannens evne til å få hunkjønn til å sukke henført; han kysset unge Amy før hun tok ham med til skolebygningen, mens i Coppolas versjon vekkes begjæret og frykten på samme tid, og flettes sammen med en intrikat rivalisering som er både nifs og underholdende.

Fakta: «The Beguiled»

USA 2017, regi Sofia Coppola

Spilletid 93 minutter, sensur 9 år, norsk premiere 8. september

Med Nicole Kidman, Kirsten Dunst, Elle Fanning, Colin Farrell og flere

Mann på nært hold

Det er Colin Farrell som spiller soldaten John McBurney i denne filmatiseringen, og det er vanskelig å tenke seg en skuespiller som kan være så nær en mulig psykopat med milde dådyrøyne. Han sjarmerer den strikse bestyrerinnen Martha (Nicole Kidman) til å mene at det nok er best å la ham bli til han er bedre, selv om han er på fiendens jord. I Don Siegels film ble han umiddelbart hanen i hønsegården. I Coppolas film er han, vel, han har mange forskjellige roller og representerer ulike ting for hver og en av dem som befinner seg isolert, men noenlunde trygt i det store, litt forfalne plantasjehuset. Det er lenge siden noen av dem har hatt en mann på såpass nært hold, men lengslene og begjæret det vekker, er av ulik art.

Kommentar om Nordisk råds filmpris: Debutantenes år

Moralsk prøve. Bestyrerinnen Martha (Nicole Kidman) på en avsidesliggende pikeskole i Virginia under den amerikanske borgerkrigen, blir satt på en prøve hun vanskelig kan bestå når fienden dukker opp såret på trappen. Foto: United International Pictures

Renkespill

Sofia Coppola turnerer det med kammerspillets virkemidler, og det er både interessant, sofistikert og morsomt i all sin groteske velde. Hun gjør bruk av makabre innslag med ironisk snert for å sette de involvertes moral på en omfattende prøve. Særlig hardt går det ut over fransklærerinnen Edwina (Kirsten Dunst). For etter hvert som både Martha og Edwina blir overbevist om at de har vunnet soldatens gunst, blander den eldste eleven Alicia (Elle Fanning) seg inn i renkespillet. Og fra å være en frodig og humoristisk sørstatsfortelling med en vag følelse av noe truende i klangbunnen, snur filmen seg 180 grader rundt ved hjelp av et kort sekunds observasjon; vi kan ikke engang være helt sikre på at vi ser det vi ser, men Edwina er lamslått over at Johns blikk i alle fall tilsynelatende har falt på Alicia. Et voldsomt, emosjonelt opprør får uopprettelige konsekvenser.

«The Beguiled» er et besnærende eventyr der Coppola får det til å snøre seg i halsen på oss samtidig som vi ler, og detaljene er utsøkte, fra kostymer og scenografi, til de små blikkvekslingene som sier mer enn ord. Og sjelden er kvinnelig begjær portrettert så alvorlig og så morsomt.

(Vilkår)