Selvbygd el-rakett. Eva Håkansson og motorsykkelen «KillaJoule» på saltsjøen Bonneville i Utah.

Hun har bygget verdens raskeste el-motorsykkel

Tekst

Vil du få varsel hver gang Vegard Tenold Aase publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Wendover

Eva Håkansson har ikke engang sertifikat, men vil «vise at miljøvennlig teknologi er sexy».

– Folk dør her ute. Jeg vil helst slippe det, sier Eva Håkansson og trekker på seg en tykk racingdrakt og flammebeskyttende finlandshette.

– Den eneste grunnen til at jeg utsetter meg for dette, er at jeg tror på budskapet. Elkjøretøyer er avgjørende om mennesker skal fortsette å leve på denne planeten.

Den svenske ingeniøren står på Bonneville-slettene nordvest i den amerikanske delstaten Utah. Hun har bygget en av verdens raskeste motorsykler, men har ikke engang motorsykkelsertifikat.

Det er like under 40 varmegrader i skyggen, men ingen skygge å finne. Luften dirrer over bakken og visker ut horisonten. Med en lengde på over 5,5 meter, en bredde på en snau halvmeter og en åpning bak for fallskjerm, ser den lange, slanke kroppen ut som en rakett. På papiret er «Killajoule» en motorsykkel, attpåtil med sidevogn, men der stanser de fleste likhetstrekk. For det første er den elektrisk, og med 400 hestekrefter er den nesten dobbelt så kraftig som verdens mest muskuløse, bensindrevne produksjonssykkel, samtidig som den veier omtrent det samme som en Citroën 2CV. Den er laget med kun ett mål for øye: å kjøre lynfort rett frem.

Vil helst slippe