Stødig. Høstefartøyet «Sjøalg» er ute på tokt langs Jærkysten. Det blir fort glatt på dekk, men sigaretten forlater aldri munnviken mens kranfører Odd Magne Eliussen rydder dekket for tare. Foto: Tommy Ellingsen

Kampen om taren

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jostein Løvås publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Vormedal

Et amerikansk gigantkonsern har trålet hele Vestlandet på jakt etter tare i verdensklasse. Nå setter trålerne kursen mot nord – og utfordrer vernede tareskoger og bekymrede fiskere.

En spesialgaffel løftes over ripen, ned i den skummende sjøen og røsker med seg en diger klase stortare fra havbunnen like under. Dekket er sleipt, lukten stram og båten ruller, men kranfører Odd Magne Eliussen på «Sjøalg» holder det gående, alltid med sneipen i munnviken.

Eliussen arbeider i en av Norges mer ukjente havbruksnæringer, men at taretråling er lite omtalt, betyr ikke at det er lite penger i den. FMC Biopolymer, en bedrift like ved Haugesund, dominerer det norske markedet og hadde i fjor en kvart milliard kroner i resultat før skatt etter halvannen milliard i omsetning. Av taren fremstilles det ettertraktede stoffet alginat, et fortykningsmiddel som brukes i alt fra næringsmidler til medisin, og som optimistene ser stadig flere bruksområder for.

FMC Biopolymer henter inn mellom 150.000 og 170.000 tonn norsk stortare årlig, i tillegg til tørket tare importert fra Island, Chile og Tasmania. Bedriften, som nylig er overtatt av det gigantiske amerikanske Dupont-konsernet, har lenge trålt etter tare langs hele Vestlandet, og ønsker nå å ekspandere nordover langs Norskekysten. Det skaper bråk.

Løft. Kranfører Odd Magne Eliussen styrer kranen som løfter tare ombord i lasterommet. På dekk skimtes råstoffsjef Harald Bredahl i FMC. Foto: Tommy Ellingsen

Vern ved Vikna