Mannevond mediehype. Alexandra Haudemann-Andersen frykter omfanget av Metoo-kampanjen kan føre til at kvinner skremmes bort fra å ville jobbe i mannsdominerte bransjer.

– Jeg blir skremt av ytterliggående feminister som skriker høyt i media og tøyer grensene

Tekst

Vil du få varsel hver gang Vilde Sagstad Imeland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Megler Alexandra Haudemann-Andersen (28) mener Metoo-kampanjen har gått for langt.

– Det er utrolig leit at dekningen av Metoo-kampanjen hjelper til å bygge opp under et allerede misforstått bilde av mannsdominerte bransjer.

Det sier Alexandra Haudemann-Andersen til DN. Hun har sett seg kraftig lei av kampanjen og det hun mener er ensidig fokusering på de negative sidene ved å jobbe i et mannstungt miljø.

Haudemann-Andersen er bosatt i Hong Kong, hvor hun jobber på meglerbordet i den svenske investeringsbanken SEB og driver med aksjesalg til asiatiskbaserte institusjonelle kunder – en jobb hun er ganske alene om å være kvinne i.

I en kronikk med tittelen «Mannevond mediehype» skriver hun om sosiale medier-kampanjen Metoo, der kvinner oppfordres til å dele historier om seksuell trakassering eller overgrep. Hun mener den har endt opp som en total overhøvling av bransjer med mye menn.

Fakta: Alexandra Haudemann-Andersen

Alder: 28

Sivilstand: Singel

Bakgrunn: Bachelor i Global Business Management ved Regents Business School London. Master i Sosialantropologi ved London School of Economics. Fem år i banking – Oslo, Singapore og nå Hong Kong.

Aktuell: Har skrevet en kronikk hvor hun tar et oppgjør med retningen Metoo-kampanjen har tatt, og at denne er skadelig for rekrutteringen av kvinner til mannsdominerte bransjer.