Business og blomster. – Viser jeg min softe side nå? spør Kjartan Landgraff Kalstad, partner i McKinsey. Han mener det er viktig å ha humor på jobb, vise sitt sanne jeg og kjenne sine svakheter.

Mener fremtidens superkrefter er myke

Tekst

Vil du få varsel hver gang Gøril Sæther publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Video
Oslo

Følelser og selvinnsikt. Er arbeidslivet inne i en emosjonell revolusjon når selv McKinsey-konsulenter snakker om sine «softe» sider?

– Jeg har fått en mykere tilnærming til business.

Partner Kjartan Landgraff Kalstad (36) i McKinsey inviterer til kaffe og Cola Zero på et romslig møterom med panoramautsikt til Oslo rådhus og Aker Brygge. Konsulentselskapet forbindes av mange med topprestasjoner, hvite skjorter og spisse albuer.

– Hele tankegangen rundt dette med mennesker er i fundamental endring.

Da Kalstad startet i McKinsey for ti år siden, som nyutdannet sosialøkonom, måtte han raskt venne seg til den intensive og tøffe feedback-kulturen. Men fra 2010 begynte konsulentselskapet et arbeid med å legge om ledelsesfilosofien. Tilbakemeldinger til medarbeiderne går nå i hovedsak ut på å dyrke folks sterke sider.

– I styrkebasert feedback får du tilbakemelding på styrkene dine og mulighet til å utvikle dem. Det vil si at hvis styrken din er å bygge klientrelasjoner, kan du gjøre mest av det og utvikle deg på det området. Hvis du ikke er så god på x og y, behøver du ikke fokusere så mye på å bli bedre på akkurat det, sier Kalstad.