Sjablong. Hovedpersonene i «The Brave» er langt mer sjablongmessige enn i mer avhengighetsskapende tv-serier. Foto: Lewis Jacobs/NBC

Effektiv action uten nyanser

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvor Dalan Vik publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Det er ingenting å si på spenningsnivået i «The Brave». Men det er underholdning med bismak.

Man redder den som reddes bør i «The Brave». Det er de modige amerikanerne som enten kidnappes mens de jobber for Leger uten grenser, eller etterretningsagentene som setter sitt eget og andres liv på spill for å redde de uskyldige og straffe de skyldige, hardt.

Den israelske produsenten Avi Nir står bak serien «The Brave», skrevet av Dean Georgaris. Det kan være verdt å merke seg at Nir også hadde en betydelig finger med i spillet før «Homeland» tok seerne med storm. «The Brave» er en mer oppskriftsmessig lightversjon av «Homeland» eller «Rubicon». Hovedpersonene er langt mer sjablongmessige, og problemstillingene de står overfor, er nokså opplagte. Det blir gjerne slik når man lar nyansene ligge igjen på tegnebrettet.

Fakta: «The Brave»

USA 2018, regi John Terlesky med flere, manus Dean Georgaris, produsert av Avi Nir for NBC Universal. 13 episoder á 50 minutter, premiere på Viaplay 1. april.

Med: Anne Heche, Mike Vogel, Tate Ellington og flere.

I kontrollrommet

Det er ingen tvil om at serien byr på effektiv spenning, der Anne Heche spiller en etterretningsoffiser hvis jobb er å overvåke situasjonen og gi ordrer som så utføres av et veltrent lag spesialagenter ute i felten.

I første episode blir den amerikanske kirurgen Kimberley Wells (Alix Wilton Regan) tatt til fange etter en lang arbeidsdag på en klinikk et sted i Syria, og man setter himmel og jord i bevegelse for å få løslatt henne før hun henrettes av kidnapperne. Men bildet kompliseres da det viser seg at etterretningstjenesten kan få has på en kjent krigsforbryter, muligens på bekostning av Kimberleys liv. De moralske kvalene tårner seg opp i kontrollrommet, mens handlingen går sin dødelige og actionfylte gang på bakken.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med DN lørdags beste reportasjer og anmeldelser rett i innboksen.

Meld deg på her

Globalt nedslagsfelt

Seriens premiss er at spesialagentene skal kunne forflyttes til et hvilket som helst sted på kloden, og på tretten episoder bør man kunne rekke å utvide nedslagsfeltet en smule. Men det er nokså dårlig kamuflert at «The Brave» beveger seg i det som nå for tiden må kunne sies at er et svært trygt politisk landskap som neppe har fått den amerikanske presidenten til å tvitre mishagsytringer.

Filmelsker? Les om flere serier og filmer her

Det ligger med andre ord et betydelig forbedringspotensial i manuset om man skal kunne måle seg med de virkelig avhengighetsskapende tv-seriene. Som tidtrøyte med lite overraskende ideologisk slagside fungerer «The Brave» som antatt tenkt.(Vilkår)