Finurlig flettverksroman

Bilder med ekko. Veggmaleriene til Francesco del Cossa (1435–1477) ble gjenoppdaget etter et brevfunn der kunstneren ba om høyere lønn. Rundt kunsten hans spinner forfatter Ali Smith en fantasi om fortid og nåtid. Foto: Sarah Wood / Oktober Forlag

En 1400-tallsmalers verk og en ung jentes liv i dagens Cambridge flettes sammen i Ali Smiths «Begge deler».

Det krever sin forfatter å sammenstille to kvinners liv under ulike historiske omstendigheter, enten det skjer i bestselgere som «Labyrinten» – en bok om «Tre hemmeligheter. To kvinner. En gral», kokebokfilmer som «Julie & Julia» eller Virginia Woolf-fantasien «The Hours». Skotskfødte Ali Smiths nye roman åpner i tillegg for at faktorenes orden er, om ikke likegyldig, så tilfeldig.

Boken består av to deler som begge kan leses først. Den ene er en samtidsfortelling om ungjenta George i Cambridge, som har mistet moren sin. Moren er – eller var – en økonomisk journalist og aktivist som tok med barna til Italia for å se et livfullt freskomaleri før hun døde brått. Den andre delen dreier seg om maleren Francesco del Cossa (1435–1477), som ble gjenoppdaget etter et brevfunn der han ba om høyere lønn. I denne versjonen er kunstneren en kvinne som kler seg som mann for å gå i lære og får i oppdrag å dekorere veggene i et palass i Ferrara på 1400-tallet.

Fakta: Ali Smith

«Begge deler»

Oversatt av Merete Alfsen

Oktober, 294 sider

KLØYVD I TO
Hvilken del som står først i romanen, avhenger av hvilken del av opplaget man får, siden boken også på norsk er trykket i to versjoner. Jeg leste utgaven med unge George som selv har fått livet kløyvd i to først. Det er nok er den mest leservennlige kombinasjonen, selv om Smiths bok minner om at man i prinsippet står fritt til å lese en bok baklengs eller opp ned.

1400-tallsdelen åpner med et ras av ord med et formgrep fra den modernistiske verktøykassen. Har de døde minner? er et av spørsmålene den oppvakte og litt veslevoksne George stiller, og maleren fra 1400-tallet minnes faktisk sitt liv fra en mellomtilstand i purgatorio (også kjent som skjærsilden).

HØNA ELLER EGGET
Smith lykkes med å la den ene delen løfte den andre, i en småsær, sjarmerende miks. I samtidsdelen kan en filosofisk språklek med avstikkere til hvert ords betydning gjøre ungjentas hode og interne humor med moren til et nesten slitsomt sted å være, men Smith redder seg inn med et blikk for alt det jordiske, trivielle, morsomme og mellommenneskelige som opphøyd kunst både nærer seg av og kan smugle inn som en tilsnikelse.

Pendlingen mellom før og nå, fra undringen over renessansekunstneren til nyere bilder, som bokforsidens ikke fullt så sentrale 60-tallsfoto av sangerne Sylvie Vartan og Françoise Hardy, får frem veggmaleriets enkle åpenbaring: noen var her før oss, og laget dette bildet.

Magasinet har fått nye nettsider! Denne helgen får du hele Magasinet gratis. Tilbud på DN Helg i 3 måneder her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.