Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Vanskelig frihet

Tekst
HISTORISK DIALOG. Matias Faldbakken fortsetter å tilnærme seg den klassiske norske skulpturtradisjonen. Denne gang har han arbeidet videre med kunstverk han har funnet i Nasjonalmuseets lagre.  Begge foto: Linda Næsfeldt

HISTORISK DIALOG. Matias Faldbakken fortsetter å tilnærme seg den klassiske norske skulpturtradisjonen. Denne gang har han arbeidet videre med kunstverk han har funnet i Nasjonalmuseets lagre. Begge foto: Linda Næsfeldt

Nasjonalmuseets femte grunnlovsjubileumsutstilling, «Grip friheten!», inneholder mange gode verk, men viser også hvor krevende det er å lage kunstutstilling om så storslagne begreper som demokrati, menneskerettigheter og nasjonal identitet.

Fakta: «Grip friheten!»

Nasjonalmuseet – Museet for samtidskunst og Arkitekturmuseet

Utstillingen varer til 10. august

A i Weiwei som viser fingeren til Kinas dystre etterkrigshistorie. Verket Nasjonalmuseet har valgt som signaturmotiv for sin siste av ikke mindre enn fem utstillinger med utgangspunkt i 200-årsjubileet for Grunnloven, er i utstillingen supplert av et tosifret antall bilder som ligner: En hevet finger foran politiske såvel som kulturelle institusjoner verden over – Eiffeltårnet i Paris, Parlamentsbygningen og Tate Modern i London, Colosseum i Roma.