Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Påskekrimmen du ikke visste du ville ha

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvor Dalan Vik publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Mesterregissøren Hirokazu Koreeda byr oss på en metafysisk drapsthriller med flere spørsmål enn svar.

Rettssalen skal vise seg ikke å være det best egnede stedet til å avgjøre skyldspørsmålet i Hirokazu Koreedas langsomme mysterium «Det tredje mordet». Enn si finne sannheten.

De tre advokatene som har påtatt seg oppgaven med å forsvare en drapsmann som har tilstått, flirer på et tidspunkt da aktoren bruker begrepet sannhet i fullt alvor. En av dem påpeker til og med ved en anledning at «nå for tiden tror ofre de slipper unna med hva som helst».

Fakta: «Det tredje mordet»

Med: Yakusho Koji, Fukuyama Masaharu, Kotaro Yoshida og flere.

Tre drap

Skjønt, alt er ganske rett frem fra første scene: Vi ser et drap som virker overlagt, og vi ser drapsmannen Misumi (Yakusho Koji) tydelig. Den unge advokaten Shigemori (Fukuyama Masaharu) blir engasjert av sin eldre makker Settsu (Kotaro Yoshida) for å bistå i en tilsynelatende opplagt sak.

Misumi har tilbragt tretti år i fengsel for et dobbeltdrap, og etter løslatelsen er han igjen arrestert for å ha myrdet sin sjef og brenne liket. Advokatenes jobb er å sørge for at dommen lyder livstid i fengsel i stedet for dødsstraff.

Men Misumi endrer stadig forklaring. Forbrytelsen er i sin konsekvens den samme, men betingelsene for rettssaken forandrer seg hver gang drapsmannen vrir på nyansene.

«Det tredje mordet» er med andre ord ikke en gjengs detektime. Etter hvert som ulike elementer bringes inn i historien bit for bit, endres vårt syn på saken tilsvarende. Og advokaten Shigemori og den fengslede Misumi begynner på sett og vis å overlappe hverandre med sine personligheter og sine levde liv.

Til syvende og sist vil kanskje også vi flire av begrepet sannhet.

Intelligent humor

Hirokazu Koreeda var på norske kinoer i fjor med det underfundige komediedramaet «Etter stormen», og før det igjen med «Søstre» – begge filmer i den sterke tradisjonen av familiedramaer som Koreeda er kjent for.

Filminteressert?Les mer om film her

«Det tredje mordet» er en film som nok vil skuffe dem som går på kino for å se krim, men de som har rukket å sette pris på Koreedas finurlige dramaturgi og varme, intelligente humor, vil finne en utvidelse av repertoaret hans her.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med DN lørdags beste reportasjer og anmeldelser rett i innboksen.

Meld deg på her

Som alltid må man gi ham litt tid; belønningen for tålmodigheten er stor. Det som kan synes langsomt til å begynne med, blir etter hvert som handlingens mange lag presenteres og analyseres, selve grunntonen i et drama der poesien åpenbarer seg i de mest uventede øyeblikk.

«Det tredje mordet» er den påskekrimmen du ikke visste du ville ha.

* (Vilkår)