Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Bendik Giske trer ut av jazzklubben og inn i samtidskunstens hvite kube på solosaksofonalbumet«Cracks».

Bendik Giske trer ut av jazzklubben og inn i samtidskunstens hvite kube på solosaksofonalbumet«Cracks».

Anmeldelse: Saksofonens gjenoppstandelse

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Bendik Giske og Signe Emmeluth trenger bare saksofon for å imponere.

Da den belgiske instrumentmakeren Adolphe Sax i 1846 tok patent på oppfinnelsen saksofon, hadde han lenge balet med mange forskjellige varianter. Saksofonen fant raskt sin plass i rekken i både orkestermusikken og mindre korps, men det var med jazzens utvikling tidlig på 1900-tallet at instrumentet brøytet seg frem foran på scenen, som et av de virkelige eliteinstrumentene.