Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Groovy kunstpop. Åsmund Weltzien, Mari Kvien Brunvoll og  Øyvind Hegg-Lunde i bergensbaserte Building Instrument, lager unik og mangefasettert musikk som trekker veksler på jazz, folkemusikk og britisk nittitallstechno og electronica. Kunstpop som tåler å spilles høyt.

Groovy kunstpop. Åsmund Weltzien, Mari Kvien Brunvoll og Øyvind Hegg-Lunde i bergensbaserte Building Instrument, lager unik og mangefasettert musikk som trekker veksler på jazz, folkemusikk og britisk nittitallstechno og electronica. Kunstpop som tåler å spilles høyt.

Som en verdensomseiling under havet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Fakta: Building Instrument

«Mangelen Min»
Hubro

I en musikknasjon godt befolket med unike artister og uttrykk vil likevel trioen Building Instrument skille seg ut på en positiv måte. Gjennom tre album har de funnet frem til en helt egen og svært fornøyelig måte lage å ukategoriserbar kunstpop på. Klassen er herved åpnet. Mye elsk er kastet mot den underlige og nydelige vokalen til Mari Kvien Brunvoll, som her høres ut som en verdensomseiling under havet, men tangentlydene fra Åsmund Weltzien og de sinnrike groovene trommeslager Øyvind Hegg-Lunde hekler frem, er som skapt for triangelet. Flere av låtene tenderer mot det dansbare, og i «Ta Regnet» antar musikken en nærmest technoaktig tekstur. Brunvoll veksler mellom rørende, lyriske sangtekster og mer abstrakte vokalflater, og i åpningskuttet «Lanke» strekker hun seg til og med mot Kurt Schwitters «Ursonate». Dette bandet er inne på noe stort.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.