Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
I laboratoriet. Med Ali kaffe og Evergood har familien Johannson skapt to av markedets sterkeste merkevarer. Gjennom NorgesGruppen har de også betydelige eierandeler i kaffebarkjeder som Kaffebrenneriet og Stockfleths. Både Knut Hartvig og broren Torbjørn ble i ung alder sendt på lange opphold i både Brasil og Kenya for å lære seg faget. Også Johan har måttet lære seg å slurpe riktig.

I laboratoriet. Med Ali kaffe og Evergood har familien Johannson skapt to av markedets sterkeste merkevarer. Gjennom NorgesGruppen har de også betydelige eierandeler i kaffebarkjeder som Kaffebrenneriet og Stockfleths. Både Knut Hartvig og broren Torbjørn ble i ung alder sendt på lange opphold i både Brasil og Kenya for å lære seg faget. Også Johan har måttet lære seg å slurpe riktig.

Norges ukjente matmilliardærer

Tekst
Foto
Nydalen / Sehesteds plass / Filipstad, Oslo

I 150 år har de holdt en usynlig klo rundt nordmenns matvarer. Nå forteller de mediesky eierne av familiebedriften Joh. Johannson hva de mener om norske hyttepalasser – og om konflikten med Stein Erik Hagen.

«Ali Kaffe kurerer gruff». Slagordet fra syttitallet pryder fortsatt pappkassene med nykvernet kaffe, pakket i meterhøye stabler i «kaffetårnet» – Joh. Johannsons brenneri og lager på Filipstadkaia i Oslo, der sekker med kaffebønner fra Sør-Amerika og Afrika kommer inn til byen som på 1800-tallet, med skip.