Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
NRKs fantasipodkast «Turister» tar opp konkurransen med stadig flere utenlandske «hørespill». Her er skuespillerne: (foran) Karen Rogers og Eline Grødal, (bak) Serhat Yldirim, Jakob Fort, Deniz Kaya og Cengiz Al.

NRKs fantasipodkast «Turister» tar opp konkurransen med stadig flere utenlandske «hørespill». Her er skuespillerne: (foran) Karen Rogers og Eline Grødal, (bak) Serhat Yldirim, Jakob Fort, Deniz Kaya og Cengiz Al.

«Det nye» radioteateret

Tekst

Vil du få varsel hver gang Henrik O. Rasch publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Fiksjonen har gjort sin entré i podkastland.

Fjorårets høst ga en stor oppblomstring i fiksjonssjangeren på det tilsynelatende evig-ekspanderende podkastmarkedet. Da den Wondery-produserte serien «Blood Ties» kom i desember i fjor skapte den stort engasjement i en sjanger som til nå har vært lite utbredt. Serien gikk rett til topps på de amerikanske listene, og har siden holdt seg der. «Blood Ties» er markedsført som «true crime», men er i realiteten gjennomgående fiksjon. Først i sjangeren var den derimot ikke.

Slutten av 2019 så også flere titalls podkaster drevet frem av et ønske om et større tilbud innenfor den fiktive stilen.

Skrekk og gru

Majoriteten av tilbudet befinner seg innenfor skrekksjangeren. «Alice isn't Dead» (en av de eldste seriene, som følger en lastebilsjåfør i jakten på «Alice»), «Full Body Chills» (bålhistoriene fra speideren du ikke var en del av) og sesongbaserte «The Black Tapes» (journalisten som blir forfulgt av ofre fra tidligere saker) plasserer seg alle i hjørnet av underholdning som grøsser på ryggen.

En stor grunn til et manglende tilbud er at fiksjon krever en del arbeid. Produksjon av manus – og det å etablere en rollebesetning – bidrar til langt mer tid- og kostkrevende prosesser i forkant. Reklamepauser midt inne i historier kan ødelegge kvaliteten, så den muligheten benytter få seg av. Alternativet mange av de nyeste seriene satser på er bruk av etablerte navn for å markedsføre seg. Blant dem er «Blackout» (Rami Malek) og «Sandra?» (Kristen Wiig og Ethan Hawk). Det bidrar til å skape blest rundt produktet, og kan potensielt bidra til å heve kvaliteten på det.

Konkurrent

Det norskspråklige tilbudet på er noe mer begrenset. Foruten NRKs bastion «Radioteateret» finnes det kun én podkast som kan skilte et helhjertet fantasiprodukt av samme, realistiske kvalitet. Klart vinklet mot ungdommen tar den (også) NRK-produserte podkasten «Turister» for seg en veldig tidsriktig ungdomsgjeng som skal på fylletur til Tyrkia. Etter en kveld med litt for mye alkohol, og ikke fullt så vennlige briter, bestemmer de seg for å heller se mer av landet de har dratt til. Alt utarter seg til å bli en kamp mellom liv og død.

Gillian Jacobs og Josh Gad i podkastserien

Gillian Jacobs og Josh Gad i podkastserien "Blood Ties" som handler om et veivalg de to må ta etter at foreldrene dør i en flystyrt. Ære eller sannhet?

Fiksjonspodkaster kan bli betydelige utfordrere til lydbok-sjangeren. Velskrevne fortellinger som er skreddersydd for å høres på farten eller på jobb, og som finnes i beleilige form gjennom et gratis medium, kan bidra til å gi litteraturprominensen en dose med utfordringer i fremtiden.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.