Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Dataanalyse. – Det vi ser i økende grad med moderne valg, er at det avgjøres av svært få prosenter. I et land med størrelse på USA, snakker vi om titusener av velgere, sier Alexander Nix, toppsjef i Cambridge Analytica og SCL Group, som er aktivt internasjonalt innen valg- og forsvarssektoren med påvirkning som spesialområde.

Dataanalyse. – Det vi ser i økende grad med moderne valg, er at det avgjøres av svært få prosenter. I et land med størrelse på USA, snakker vi om titusener av velgere, sier Alexander Nix, toppsjef i Cambridge Analytica og SCL Group, som er aktivt internasjonalt innen valg- og forsvarssektoren med påvirkning som spesialområde.

Påvirkningsagenten

Tekst

Vil du få varsel hver gang Osman Kibar publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Oslo/Stockholm

Forsvaret vil styrke beredskapen mot desinformasjon og fake news. Og har funnet propagandaeksperter med en litt spesiell bakgrunn.

Det minner om en spionfilm fra den kalde krigens dager. Med hvit skjorte, slips og en ung assistent på slep, bærer Alexander Nix rundt på en gammeldags stresskoffert som kunne inneholdt atomknappen. Nix, som ser ut som en yngre utgave av Michael Caine, er sjefen i SCL Group, dataselskapet som ble verdenskjent for å ha hjulpet Donald Trump med å vinne valget.