Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
En ny tid. Erik Almås har lenge vært en ledende reklamefotograf i USA. Nå ser han endring i bransjen. – Utviklingen går så fort at om jeg slutter å ta bilder i dag, vil jeg være utdatert om et år, sier Almås.

En ny tid. Erik Almås har lenge vært en ledende reklamefotograf i USA. Nå ser han endring i bransjen. – Utviklingen går så fort at om jeg slutter å ta bilder i dag, vil jeg være utdatert om et år, sier Almås.

– Når man har jobbet hardt og lenge, og uten suksess … Det er gjerne da det snur

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kjetil Lyche publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
San Francisco/Los Angeles

Erik Almås skulle bare til USA for å studere litt og ta skibilder. Over 20 år senere er han en av USAs fremste reklamefotografer med giganter som Chase, Microsoft, Nike og Toyota på kundelisten.

Det tar tid å fange hundredeler av et sekund.

– Bra! Én gang til, roper fotograf Erik Almås til modellen som går mot ham.

Det er lyset i disse sene ettermiddagstimene som bestemmer når det må jobbes, og akkurat nå skinner solen helt perfekt bak San Franciscos skyline.