Eventyrlig og vakker

Ny drakt. En aldeles ugjenkjennelig Dan Stevens fra «Downton Abbey» spiller hovedrollen i den ofte surrealistiske serien «Legion».

«Legion» er vakker og voldsom med en forlokkende intrige i utkanten av «X-men»-universet.

David Haller (Dan Stevens) er hentet fra Marvels tegneserieverden, og dukket først opp som figur i 1985. Han var tiltenkt en større rolle, men ble skjøvet til side. Nå er han gjenopplivet av forfatter, regissør og tv-produsent Noah Hawley, best kjent for tv-serien «Fargo», basert på Coen-brødrenes film.

Her har han løftet David Haller ut av «X-men»-historien, og gitt ham egne, mindre støyende, men fargerike og assosiative omgivelser. Ingen kjennskap til «X-men» er nødvendig for å kunne glede seg over denne lekne boblen, som handlingsmessig fremstår nesten som en god, gammeldags snøkule som noen har ristet kraftig på. Scenografien er også en slags tidløs 1960-tallsblanding, komplett med tupert hår og kubistisk arkitektur, der fargene er sterke og spolebånd er toppteknologi.

Fakta: «Legion»

Sesong 1, USA 2017, skrevet, regissert og produsert for kanalen FX av Noah Hawley. Åtte episoder á 60 minutter, sluppet på Viaplay 1. februar.

Med: Dan Stevens, Rachel Keller, Aubrey Plaza, Jean Smart og flere.

Glad i tv-serier? Les flere artikler her

David er innelåst på en slags mentalinstitusjon – Clockwork Psychiatrics – og ser ut til å ha alvorlige problemer. Men så skal det vise seg at han ikke er gal. Han er verdens mest kraftfulle mutant, og alle de stemmene han hører i hodet, er stemmene til alle jordens mennesker. Kjæresten heter Syd Barrett (Rachel Keller). Hun er rett på sak, men kan ikke berøres på huden, for da bytter hun kropp med den som har tatt på henne. Det går ikke lang tid før mentalinstitusjonen virker mer truende enn ivaretagende, og David kommer seg derfra uten selv å ha innsett at egenskapene han innehar ikke er galskap. Spørsmålet om mental helse forblir hengende som en liten kløe: Hvor gal er han, og hvor mye av det som skjer rundt ham og med ham er virkelig?

Et opphold på Dr. Melanie Birds skole for mutanter skal lære ham kreftene å kjenne, slik at han kan kontrollere dem og bruke dem.

Handlingen i «Legion» er et flettverk av minner, både konstruerte og hentet fra hovedpersonens hukommelse, vevet sammen med det som i alle fall tilsynelatende skjer i den virkelige verden. Men den er ikke komplisert å følge; den flyter av gårde som en absurd drøm, som av og til blir voldsom eller fryktelig komisk.

Av alle superhelter med magiske krefter som finnes på lerret og tv-skjerm, er David Haller definitivt i den sympatiske enden av skalaen, en likendes og forvirret fyr som får fortalt sin historie med et magisk og vakkert bakteppe som innimellom blir mørkt og tyngende. Kanskje er det en fordel å kjenne til tegneserienes særegne, visuelle stil, for den er tydelig inspirert av rutenes muligheter og begrensninger, men det er ikke nødvendig.