Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Slik fikk Norge en helt ny turistattraksjon

Tekst
Foto
Odda/Tyssedal
Topp. Jack Fioretti fra New York ser ned på køen for å komme ut på Trolltunga. Ifjor sto folk i kø i opptil halvannen time på det meste.

Topp. Jack Fioretti fra New York ser ned på køen for å komme ut på Trolltunga. Ifjor sto folk i kø i opptil halvannen time på det meste.

Jostein Soldal investerte en halv million kroner i en klatrerute til Trolltunga. Nå bidrar turistenes egne Facebook- og Instagrambilder til en eksplosjon av besøk fra hele verden.

– For et kjør.

Han har grånende bart, vest og skjorte, og heiser buksen på plass over magen mens han plaprer på Odda-dialekt. Drosjesjåføren har nettopp sluppet av en bråte turister på parkeringsplassen i Skjeggedal, startpunktet for stien opp til Trolltunga.