Båtprodusenten Askeladden Boats varsler økte båtpriser til neste år. Henrik Askvik, daglig leder i Askeladden, opplyser om at prisene kan øke så mye som ti prosent sammenlignet med årets sesong.

– Det blir i hvert fall ikke billigere neste år, forsikrer Askvik.

Askvik forklarer at Askeladdens kostnader stort sett er i euro, noe som gjør båtprodusenten trolig må øke prisene neste sesong ettersom prisen på euroen er blitt langt dyrere. For øyeblikket koster en euro 10,8 kroner, noe som er langt over kursen Askeladden budsjetterer ut ifra.

Mest avgjørende for prisene til Askeladden neste sesong er styrkeforholdet mellom kronen og euroen i høst, når bestillingene til produksjonslandet Polen gjøres.

Ingen prisøkning i år

Den svake kronen slår trolig ut på båtprisene og marginene for flere båtprodusenter neste sesong. De fleste norske fritidsbåtprodusenter har flyttet produksjonen utenfor norsk jord, i tillegg til de mange båtene som importeres av andre båtprodusenter.

Enkelte norske båtprodusenter har beholdt produksjonen i Norge, slik som Ibiza Boats og Saga Boats. De kan styrke markedsposisjonen sin både i utlandet og i Norge neste sesong, som følge av at kronen fører til at de får et lavere kostnadsnivå sammenlignet med deres konkurrenter.

Askeladden har ikke økt prisene i år og ifølge Askvik har ingen av de andre båtprodusentene i Norge heller gjort dette.

– Vi ønsker ikke å øke prisene i år. Vi lager heller et spleisesalg mellom forhandlerne, fabrikkene og oss, uten at forbrukeren har tatt noe av regningen per nå, sier Askvik.

«Ti prosent er i øvre sjikt»

Askeladden sikret seg mot valutasvingninger for første halvdel av 2020. Askvik forklarer at det har sikret en god lønnsomhet for båtprodusenten i en sesong med eventyrlig mange salg som følge av utenlandsrestriksjonene for ferierende nordmenn.

– Det var flaks at vi valutasikret oss, men man får ha litt flaks noen ganger. Som en tidligere styreleder sa til meg, så er flaks også en form for dyktighet, ler Askvik.

Askvik mener kronesvekkelsen i mars var dramatisk. Askeladden har ikke sikret seg mot svekkelser i kronen nå og Askvik forklarer at han håper og tror på en styrkelse av valutaen fremover, men understreker at han ikke er noen valutamegler.

Leif Bergaas, daglig leder i båtforbundet Norboat, tror at en svak krone kan tvinge flere båtprodusenter til å skru opp prisene til høsten.

– Kjøperne vil nok se en høyere pris på sikt, men ofte blir det spleiselag mellom produsent, forhandler og kunde slik at ikke forbrukerne får hele prisstigningen, sier han, og legger til:

– Hver produsent har nok sine kalkyler og innkjøpsavtaler, men jeg synes ti prosent prisstigning er i øvre sjikt.

Kaller svekkelsen ekstrem

Bjørn-Roger Wilhelmsen, sjeføkonom i Nordkinn Asset Management, er enig i at kronesvekkelsen i mars var uvanlig.

– Svekkelsen vi så av den norske kronen i mars er det mest ekstreme vi har sett på flere tiår. Da var det en utrolig stor usikkerhet relatert til koronaviruset i verden og følgende med fall i aksjemarkedet og en oljepris som var på bunn, sier han.

Wilhelmsen forklarer at kronesvekkelsen var så ekstrem at Norges Bank valgte å gripe inn i valutamarkedet med støttekjøp av den norske kronen, noe vi ikke sett siden 1990-tallet.

Kan styrkes på lengre sikt

Ifølge sjeføkonomen er kronesvekkelsen særlig relatert til oljeprisfallet, fallende aksjemarkeder og stor geopolitisk usikkerhet.

– Hva tror du om den norske kronen fremover?

– Jeg er veldig usikker. Det er tegn på optimisme i markedet og at det verste er trolig bak oss. Problemet er den store usikkerheten relatert til koronaviruset videre. Vi ser nye utbrudd og har ingen vaksine. Det gjør at jeg ikke tror på en spesielt sterkere krone over sommeren, sier Wilhelmsen.

Når han ser ett år frem i tid er sjeføkonomen mer optimistisk.

Han forklarer også at det vanligvis tar tid før kronesvekkelsen slår ut i økte priser på importerte varer.

– Det tar cirka et halvt år før man ser utslag i kronen på varer. Veldig mye av det vi importerer er kjøpt inn for lenge siden. Som for eksempel båter, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.