Omsetningen i varehandelen vil vokse med rundt fire prosent til neste år, viser prognoser som hovedorganisasjonen Virke la frem tirsdag.

– En av de viktigste forskjellene er at folk har mer penger mellom hendene, sier sjeføkonom Lars Haartveit i Virke.

Etter svært svak lønnsvekst og svært høy prisvekst ga negativ reallønnsvekst gjennom fjoråret, er situasjonen en helt annen i år.

Samtidig er perioden med svært høy prisvekst på importvarer - en prisvekst som skjøt voldsom fart i forbindelse med den kraftige svekkelsen av kronen gjennom 2014 og 2015 - et tilbakelagt kapittel.

– Vi fortsetter å øke pengebruken med mellom tre og fire prosent i året. Men når prisstigningen kommer ned mot null, fra å ha ligget kjempehøyt, så blir det mye mer volumer, sier Haartveit.

Sjeføkonom Lars E. Haartveit og administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke.
Sjeføkonom Lars E. Haartveit og administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke. (Foto: Per Thrana) Mer...

Han peker på at mange av driverne som organisasjonen ventet ville slå til i år, faktisk har vist seg å bli en realitet:

  • Oljeinvesteringene faller mindre
  • Eksport og innenlandsk reiseliv nyter godt av svak krone
  • Det er fortsatt lave renter
  • Den høye prisstigningen varer bare midlertidig
  • Det er noe bedre realinntekter blant husholdningene

Det er imidlertid store forskjeller mellom de ulike bransjene. Sports-, kles- og skobransjene blir typisk påvirket dersom vinteren blir varm og sommeren blir kald. Slik har det også vært i år. I alle disse bransjene venter Virke sterkere vekst neste år.

Netthandel er fortsatt den klare vekstvinneren, mens det innenfor de tradisjonelle bransjene er byggevarer, lavpriskjedene med bredt vareutvalg og elektrobransjen som opplever de beste tidene.

– I år blir det beste året siden finanskrisen i elektrobransjen, sier Haartveit.(Vilkår)

Moods of Norway-gründer i 2011: – Med blendende norsk natur og et rosa badekar kan det aldri gå feil
På det meste var Moods of Norway verdsatt til 540 millioner kroner. Så gikk de konkurs. I 2011 møtte DN gründerne bak det norske motehuset på en rosa båt for å snakke om suksessen. Les historien om klesmerket i lenken under.
03:26 Min
Publisert: