Statistisk sentralbyrå (SSB) la tirsdag morgen frem tall som viset at nordmenn shoppet 0,9 prosent mindre enn måneden før.

Det var vesentlig bedre enn analytikerne hadde ventet på forhånd.

Samtidig ga koronatiltakene store utslag i nordmenns handlemønster, og netthandelen økte med hele 29 prosent fra samme måned i fjor – den kraftigste økningen noensinne.

Marius Gonsholt Hov, seniorøkonom i Handelsbanken Capital Markets, forklarer at det likevel var noe annet som hovedsakelig dempet nedgangen i mars.

– Vi så det også i statistikken over kortbruk, at det var en kraftig økning i kjøp av mat- og drikkevarer i midten av mars, kall det gjerne «hamstring», før den falt tilbake. Dette bidro til å dempe fallet i detaljhandelen, sier Hov.

Kraftig vekst i dagligvare

Dagligvarebutikkene hadde en vekst på hele 11 prosent i mars. Dagligvarebransjen står for rundt 40 prosent av omsetningen i detaljhandelstatistikken, og derfor bidro denne økningen kraftig til å trekke opp statistikken til SSB.

– Den sterke veksten innen dagligvare kan ses i sammenheng med mindre grensehandel og hamstring av dagligvarer etter at regjeringen innførte tiltak mot spredning av koronaviruset i Norge den 12. mars, skriver SSB.

Byrået legger til at vi i tillegg spiser mer mat fra matbutikker som følge av at kantiner er stengt og at vi er på langt mindre restaurantbesøk enn før.

Andre bransjer som opplevde vekst i omsetningen var netthandel og apotek.

«April blir verre»

Hamstringen vil ikke kunne dempe tallene for april, noe som gjør at Hov tror detaljhandelen vil fortsette å falle fremover.

– April blir verre. Aktiviteten er fortsatt lav, selv om vi har begynt å åpne forsiktig opp igjen, sier seniorøkonomen.

Mye av nedgangen så langt har kommet som følge av at butikker har vært fysisk steng og at folk har holdt seg hjemme.

På kjøpesenteret Oslo City var flere butikker strengt store deler av mars.
På kjøpesenteret Oslo City var flere butikker strengt store deler av mars. (Foto: Per Thrana)

Samtidig er 287.000 registrert som helt arbeidsledige, ifølge tall fra Nav, og det betyr at husholdningene samlet sett har vesentlig lavere kjøpekraft. Handelsbanken venter at ledigheten vil komme ned fra de rekordhøye nivåene, men at det vil ta tid før den kommer ned på de lave nivåene vi hadde før ledighetskrisen.

– De som er i jobb vil merke dette i form av lavere lønnsvekst, samtidig som prisveksten stiger og spiser av kjøpekraften, sier Hov.

De som er i jobb vil merke dette i form av lavere lønnsvekst, samtidig som prisveksten stiger og spiser av kjøpekraften
Marius Gonsholt Hov, seniorøkonom i Handelsbanken

Vekst i netthandel

Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, skriver at tallene fra SSB viser hvordan 18 koronastengte marsdager påvirket nordmenns handling.

Stengte restauranter og hamstring, hjemmekontor og beskjed om at folk måtte holde seg hjemme bidro til at dagligvare fikk en økning på 11 prosent, bensinsalget falt 11 prosent, mens klær og sko falt 19 prosent.

Netthandelen økte med 29 prosent sammenlignet med mars i fjor, noe som er den kraftigste økningen noensinne. Også fra februar i år var økningen på 29 prosent.

– Heftige tall, kommenterer Dørum på Twitter.

Forrige uke kom SSB også med tall som viste at norsk økonomi krympet med hele 14 prosent i løpet av mars måned, blant annet trukket ned av lavere privat forbruk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.