Lørdag morgen kom det tall som bekreftet hvordan kinesisk industri har stanset helt opp i februar. Nå viser en fersk undersøkelse fra Norsk Industri hvordan også norske bedrifter rammes av koronaviruset.

– Hovedfunnene er at det er en relativt stor andel bedrifter som opplever problemer med kunder og underleverandører. Når vi spør om hva som vil skje fremover i tid, så varsler de enda større problemer, forklarer Knut Sunde, direktør i Norsk Industri.

En av fire har problemer

Undersøkelsen ble gjennomført torsdag og fredag denne uken, da viruset allerede hadde begynt å spre seg med rask hastighet i Europa. 315 bedrifter svarte på undersøkelsen i løpet av ett døgn.

  • En av ti har merket lavere etterspørsel eller kanselleringer av ordre.
  • En av fire har leverandører som har varslet forsinkelser eller kanselleringer av leveranser.
  • En av fire melder om problemer med å oppfylle kontrakter eller å levere varer på grunn av koronaviruset.
  • Av dem som enda ikke har merket noe, svarer over halvparten av de frykter effekt innen kort tid.

Nedstengte fabrikker

Flere norske bedrifter har egne fabrikker i Kina, og disse har vært stengt i perioder, noe som har skapt problemer med levering til Norge.

– Mye av elektronikkdelene som brukes i bilindustri og maskinindustri produseres i den delen av Kina som er blitt hardt rammet, sier Knut Sunde.

Som følge av dette har flere internasjonale bilprodusenter meldt at dersom ikke produksjonen blir gjenopptatt snart, bil de får store problemer.

– Når man nå noen steder har fått kinesisk produksjon opp igjen, vil dette likevel forårsake etterslep, det vil si at sluttproduksjonen i Vesten vil lide en periode til, sier Sunde.

Forrige uke skrev DN om Flekkefjord-bedriften Andersen Mek. Verksted som lider på grunn av nettopp dette.

– Fabrikken er stengt og all entreprenørvirksomhet er stanset, forklarte daglig leder Peder Andersen.

Salget til Kina har stupt

I tillegg melder flere bedrifter i undersøkelsen om at messer og viktige kontraktsmøter er avlyst.

– For mange industribedrifter er messene en måte å treffe nye og eksisterende kunder på, hvor man får frem nye produkter, signerer nye kontrakter og intensjonsavtaler, så det er mange som skriver at siden den messen forsvant, har vi gått glipp av nye kontrakter, sier Sunde.

Det er uklart om dette er kontrakter som vil komme tilbake senere.

I tillegg er det flere bedrifter som får 20 til 30 prosent av omsetningen sin fra Kina, og for disse har salget stupt.

– De har kunder som har kansellerte alle bestillinger eller som knapt er i stand til å kjøpe, sier Sunder.

Et eksempel på dette er at eksporten av laks til Kina, som så langt i år er redusert med 90 prosent.

I tillegg til dette har både koronaviruset og effekter av handelskrigen gjort at risikoen knyttet til å ha underleverandører i Kina og å flagge ut virksomheten kommer tydeligere frem.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.