De siste dagene har det kommet to nye skremmeskudd fra tysk økonomi. Torsdag formiddag falt Ifo-indeksen, kanskje den mest anerkjente ledende indikatoren for tysk økonomi, til det laveste nivået siden 2012.

Verst er det kanskje at tyske næringslivsledere ikke har sett så mørkt på fremtiden siden finanskrisen.

– De nye tallene forteller at det er et klart tilbakeslag i tysk økonomi, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Sparebank 1 Markets.

Harald Magnus Andreassen
Harald Magnus Andreassen (Foto: Elin Høyland)

Skremmeskuddet kom få timer før Den europeiske sentralbanken (ECB) kunngjorde at de holdt renten uendret på minus 0,4 prosent, samtidig som de fortsatte å signalisere mulighet for rentekutt allerede i september.

Les Terje Erikstads kommentar om tysk økonomi: Tysklands største eksportartikkel er en fiasko dn+

Kan ramme norsk økonomi

Det første skremmeskuddet kom på onsdag, da PMI-indeksen for tysk industri falt videre ned fra allerede svært lave nivåer. PMI-indeksen er basert på en spørreundersøkelse blant innkjøpssjefer.

– Samlet indikerer de to indeksene et kraftig videre fall i tysk industriproduksjon. Ifo-indeksen indikerer en nedgang for tysk økonomi som helhet, mens PMI-en indikerer en vekst på 0,5 prosent, sier Andreassen.

Siden nedturen i tysk industri begynte for halvannet år siden, har økonomene sett med voksende bekymring på at selve motoren i europeisk økonomi har begynt å fuske.

De første tegnene på at svakheten får konsekvenser for folk flest, har begynt å komme i form av at bedrifter varsler oppsigelser og redusert arbeidstid. Dersom den økonomiske vekkelsen sprer seg til resten av økonomien, vil det også ramme norsk økonomi, siden Tyskland er vår tredje viktigste eksportkunde.

– Hvis Europa går surt, vil norske bedrifter merke det, sier Andreassen.

Usikkerheten er verst

Nedturen for tysk industri skjøt fart i fjor sommer, da bilsalget falt brått som følge av nye utslippsregler. Sentralbanksjef Mario Draghi mente da at svekkelsen var midlertidig, og i løpet av høsten fortsatte han å stramme inn pengepolitikken ved å avslutte sentralbankens kjøp av verdipapirer.

Nå har nedgangen i tysk industri vart så lenge at Draghi har sett seg nødt til å snu. Under rentemøtet torsdag ettermiddag signaliserte han mulighet for rentekutt i september, og også muligens en gjeninnføring av verdipapirkjøpene.

Andreassen mener det ikke først og fremst er bilsalget som drar tysk økonomi nedover.

– Bilproduksjonen er ned 15 prosent, men går fremdeles bra. Jeg tror mye av svekkelsen skyldes at investeringene har gått surt, som følge av usikkerheten som har oppstått rundt handelskrigen, sier sjeføkonomen.

Heller ikke tysk eksport har falt voldsomt, til tross for at de to siste månedene har vært svake. Andreassen mener det derfor er usikkerheten som rammer europeisk industri, snarere enn de direkte konsekvensene av handelskrigen.

Les Terje Erikstads kommentar om tysk økonomi: Hva med minus fire prosent rente på sparekontoen? dn+

Hete kan skape trøbbel

Dersom tyske næringslivsledere får rett i sine pessimistiske spådommer, vil svekkelsen i tysk industri vare ut året.

– I industrien er forretningsklimaet i fritt fall, sier Clemens Fuest, president for Ifo-instituttet, til Financial Times.

– Det er ikke ventet noen som helst forbedring i løpet av det neste halvåret, sier han.

Sjeføkonom Carsten Brzeski i ING bruker følgende metafor i sin rapport:

– Tysk økonomi ligner mer og mer på en sykkelrytter som har vært ensom i brudd fra resten av feltet lenge, men som nå er i ferd med å gå tom for krefter, skriver Brzeski.

Sjeføkonomen legger til at hetebølgene som har herjet i Europa denne sommeren, kan gjøre vondt verre.

– Vannstanden i elven Rhinen har begynt å falle på samme måte som i fjor sommer, og hvis det fortsetter, vil hele økonomien lide.

Rhinen er svært viktig for tysk økonomi da den brukes til å frakte kull og andre varer. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.