Fredag morgen la SSB frem tall for omsetningen i detaljhandelen i oktober. Shoppetallene viser en nedgang 0,8 prosent sammenlignet med forrige måned.

Dette skjer etter en nedgang på 0,1 prosent i september. Fallet kommer overraskende på makroøkonomene.

Det var butikkhandelen med byggevarer som bidro mest negativt, men også salg på bensinstasjoner gjorde sin del for dra ned tallet. Dagligvarekjedene dempet nedgangen.

– Tallene er klart svakere enn ventet, og kommer etter et tredje kvartal som ikke var noe særlig sprekt, sier seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken Capital Markets.

På forhånd var det ventet at detaljomsetningen, eksklusive salg av motorkjøretøyer, i gjennomsnitt skulle stige med 0,2 prosent på månedsbasis, ifølge TDN Direkt. Anslagene varierte fra minus 0,5 prosent til 0,5 prosent. Dermed var det ingen av de spurte som forutså et så stort fall i omsetning.

Kan skyldes Black Friday

Black Friday markeres av flere butikker over hele landet fredag. Forbrukere har også blitt bombardert med rabatterte varer i store deler av november i anledning Black Week, Cybermonday og Black Weekend. Hov mener tilbudsmåneden november kan ha påvirket omsetningen i varehandelen for oktober.

– Det kan hende folk venter med å handle til november. Vi må vente på novembertallene før vi får svaret på det, sier makroøkonomen som også peker på at tallene kan sprike endel måned til måned.

Seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken.
Seniorøkonom Marius Gonsholt Hov i Handelsbanken. (Foto: Thomas T. Kleiven)

Også Swedbank deler denne oppfatningen. I en oppdatering fredag morgen skriver banken at «Black Friday» kan påvirke handelsmønstre i oktober. De venter derfor en oppgang i tallene for november.

Trenden har snudd

Kyrre Aamdal i DNB Markets mener de ferske shoppetallene er svakere enn hva Norges Bank har lagt til grunn. Det er derfor et argument for å ikke heve styringsrenten i desember.

– Trenden har snudd og viser et fallende forbruk, skriver Aamdal i en oppdatering.

Også han trekker frem Black Friday som en mulig forklaring.

2018 var et svakt år for norsk detaljhandel, men trenden snudde tidlig i 2019. Den langsiktige trenden i tallene viser en stigning siden starten av året, men med en utflating de siste månedene. Både september og oktober viser imidlertid et fall i omsetningen.

– Det har stagnert de siste månedene. Utviklingen er svakere enn ventet, sier Hov.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.