Detaljhandelen utenom salget av motorvogner falt med 1,0 prosent i desember sammenlignet med måneden før, viser tall fra den sesongjusterte volumindeksen som Statistisk sentralbyrå (SSB) la frem tirsdag.

Det var på forhånd ventet et fall på 0,5 prosent, ifølge TDN Finans.

Nedgangen kommer etter en kraftig oppgang på 2,1 prosent på månedsbasis i november.

Seniorøkonom Halfdan Grangård i Handelsbanken Capital Markets understreker at «Black Friday» i slutten av november påvirker utviklingen.

«Black Friday»-effekt

«Black Friday» er tradisjonelt en amerikansk handledag fredag etter Thanksgiving, som de siste årene har fått fotfeste i Norge.

– Mange tar nå julehandelen i november i stedet for desember, og det tar noen år før dette nye mønsteret kommer inn i sesongjusteringen, sier Grangård.

Ifølge meglerhuset kan omtrent 2/3 av shoppeoppgangen i november knyttes til varer som typisk rabatteres i forbindelse med «Black Friday».

Sett bort ifra de månedlige svingningene, er trenden fortsatt opp, påpeker Grangård.

Den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen har vist en forholdsvis jevn stigning siden høsten 2016, skriver SSB i tirsdagens melding.

– Det ser ikke ut som at forbrukerne har gått i dekning i forbindelse med at boligprisene faller. Konsumenttilliten er god og forbruket er på vei opp, sier økonomen.

«Ekstra spennende»

DNB Markets har omtalt desembertallene som «ekstra spennende». Meglerhuset ventet en nedgang på 0,7 prosent i desember.

– Desembertallet er bare en korreksjon tilbake etter veldig høye tall i november, og vi legger ikke for mye i det. Samtidig har det, med unntak av november, vært en litt svak trend i detaljhandelen gjennom høsten, sier makroøkonom Jeanette Strøm Fjære.

– Oppgangen i november var drevet av et enkelttilfelle med «Black Friday», og trenden ser fortsatt litt svakere ut enn den var i første halvdel av fjoråret. Vi tror mye handler om at vi den gang fikk et nivåløft. Nå er trenden litt flatere, sier hun.

Nedgangen i omsetningsvolumet fra november til desember ble særlig drevet av salg via netthandel og butikkhandel med elektronikk, samt butikkhandel med møbler, belysningsutstyr og andre innredningsartikler, opplyser SSB. Dagligvarebutikkene og butikker med salg av sportsutstyr hadde en økning i omsetningsvolumet. (Vilkår)

Norske kunder har god grunn til å se frem til denne
DN har kjørt nye Nissan Leaf, som flere tusen nordmenn går og venter på.
01:20
Publisert: