Bilsalget stuper over store deler av verden som følge av koronaviruset, og forrige uken ble bilprodusenten Ford nedgradert til «søppelstatus» av S&P Global Ratings.

Norge er ikke uberørt. I første kvartal falt nybilsalget til det laveste nivået siden finanskrisen.

I mars var den sesongjusterte nedgangen likevel på kun to prosent, noe som gjør at DNB Markets' seniorøkonom Knut A. Magnussen tror det blir verre.

– Det er ikke tvil om at tallene for mars ble påvirket av koronaviruset, men vi får nok se mye mer negative tall i april, sier han.

Tror nedgangen fortsetter

I mars ble det registrert drøyt 13.000 nye biler i Norge, ifølge de ujusterte tallene fra Statistisk sentralbyrå. Totalt i første kvartal ble det registrert like over 35.000 biler, noe som er det laveste antallet siden finanskrisen.

Marie Karoline Skjeldås, førstekonsulent i SSB, viser til at biler gjerne er bestillingsvare fra forhandler, noe som gjør at en del av de bilene som ble registrert i mars, ble bestilt for lenge siden. Blant annet kom det en store leveranse av Audi Etron, som trakk opp tallene.

Nettopp dette gjør at det er naturlig å vente at nybilsalget vil falle mer i de kommende månedene.

– Jeg tror vi kommer til å se en nedgang, både på grunn av koronaviruset og at mange nordmenn nå er permitterte, men også fordi en veldig svak krone gjør at bildeler og biler blir dyrere, sier hun

Tidlig indikasjon på omslag

Skjeldås sier at nybilsalget kan gi tidlige indikasjoner på konjunkturomslag i økonomien.

– Biler er en av de første store innkjøpene man ofte kan utsette. Hvis man har vurdert å kjøpe ny bil, kan man avvente det, sier hun.

På grunn av dette kan bilsalget vært interessant å følge med på for økonomer. Under finanskrisen begynte for eksempel bilsalget å falle våren 2008.

De trendjusterte tallene til SSB avslører at bilsalget har falt siden våren 2018, omtrent samtidig som nedgangen i europeisk industri begynte.

«Åpenbart at mange i bilbransjen sliter»

Knut A. Magnussen tror ikke folk er så ivrige på å dra å se på ny bil nå, selv om dette er noe man kan gjøre uten å være i særlig nærkontakt med andre mennesker.

– I hvor stor grad blir nordmenn mer forsiktige med å bruke penger nå?

– Det er litt vrient å si på makronivå. Det er veldig mange som er permittert og har fått et inntektsbortfall. Selv om det blir kompensert gjennom dagpenger fra Nav, har de fått en mer usikker situasjon. Så har du de som har beholdt jobbene sine, som i tillegg har fått lavere renter, sier seniorøkonomen.

Han tror likevel det er usikkerheten som dominerer nå i det kortsiktige bildet.

– Jeg tror selv de som har beholdt jobben er mer usikre nå, sier han, og legger til:

– Det er åpenbart at mange i bilbransjen sliter nå. På kort sikt er dette negativt.

Ford i kritisk situasjon

Europeisk bilindustri har vært gjennom en tøff periode, og nå er en rekke bilfabrikker stengt som følge av koronaviruset. På toppen av det hele faller bilsalget kraftig som følge av lavere etterspørsel.

I USA har General Motors og Fiat Chrysler rapporter om et fall i salget på henholdsvis syv og ti prosent. Ford kommer med oppdaterte tall torsdag kveld denne uken, og analytikerne venter en nedgang på over 16 prosent, ifølge Financial Times.

Både S&P g Moody's har nedgradert kredittratingen til Ford. Koronaviruset utgjør en stor trussel for bilprodusenter som General Motors og Volkswagen, men ifølge Moody's er Ford spesielt utsatt for problemer etter at de ble nødt til å restrukturere gjeld for 11 milliarder dollar. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.