Marine Harvest vurderer å utvide forretningsaktiviteten til servicefartøyer, opplyses det i en melding fredag.

Selskapet viser til at et betydelig antall fartøyer opererer i tilknytning til Marine Harvest i dag, som for eksempel arbeidsbåter, brønnbåter, og fôrfartøyer.

«Den biologiske situasjonen i Norge og våre andre oppdrettsregioner, gjør brønnbåter til en integrert del av vår verdikjede. Bruken av båter innen lakseoppdrett øker i betydning grunnet økt smolttransport, lakselus, gradering av fisk, ferskvannsbehandlinger og slakting. Som en konsekvens ser vi et betydelig handlingsrom for å integrere dette området i våre operasjoner», heter det.

Venter at lønnsomheten er god

Marine Harvest ser på dette som en mulighet til å strømlinjeforme produksjonen og kutte kostnader.

Selskapet venter at lønnsomheten i segmentet og forventet avkastning er god.

Styret i Marine Harvest har bedt administrasjonen om å evaluere forretningsområdet «Marine Harvest Shipping».

Forretningsområdet vil bli støttet av eksisterende konsernfunksjoner og vil bli utviklet gjennom gradvis organisk vekst. Marine Harvest vil nå undersøke mulighetene i detalj innen dette forretningssegmentet og vi vil ansette en driftsdirektør innenfor «Marine Harvest Shipping» i 2016, heter det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også på DN.no:

Klimaavtale vil først bli vedtatt lørdag

Regjeringen myker opp i reglene i skipsregisteret

Dårligste Ap-måling på to år

Se DNTV: Sjokolade for klima

Sjokolade for klima
Med isbjørner og sjokolade kjemper de sivile organisasjonene med å få fokus for sine syn under klimaforhandlingene i Paris.
01:35
Publisert: