– Kundene er blitt flådd. Jeg er ikke overrasket, men syntes det er synd at selskapene har fått holde på så lenge. Det er rett og slett råttent, sier Nadir Nalbant.

Den tidligere mobilgründeren etablerte i 2019 alarmselskapet Homely som et billigalternativ på boligalarmmarkedet. Mens de dominerende aktørene Sector Alarm og Verisure ligger på rundt 500 kroner i måneden for et vanlig boligalarmsystem i måneden, skulle ikke Homelys løsning koste mer enn 99 kroner i måneden.

Nalbant beskrev da prisene som kunstig forhøyet, og la seg langt under.

– De har tilnærmet like pakker, like priser og deler nærmest markedet mellom seg, sa Nalbant til DN under åpningen i mars.

Selv har han vært alarmkunde i nesten 20 år, og sier at han i den perioden aldri er blitt kontaktet av selgere fra konkurrenten.

Samme pakker og høy pris

– Jeg tenkte en gang vi skulle flytte at jeg skulle ringe opp konkurrenten for å få et bedre tilbud, men de hadde kun de samme pakkene og en kunstig høy pris, sier han, og legger til at han også har hørt det snakket om at de to har samarbeidet.

– De prøver å bagatellisere det, men jeg har lenge fått høre fra innsiden at det har befunnet seg et samarbeid, sier Nalbant til DN mandag ettermiddag.

Mandag fikk han støtte fra Konkurransetilsynet. Etter at tilsynet gjennomførte razzia hos de to store alarmaktørene i 2017, varslet det mandag gebyrer på hele 784 og 424 millioner kroner til henholdsvis Verisure og Sector Alarm. Tilsynet mener det samme som alarmgründer Nalbant: De to har samarbeidet om å ikke selge til hverandres kunder, og sånn delt markedet mellom seg.

– Jeg tror ikke prisene vil gå ned før kundene agerer. Ja, gebyret vil svi, men det må kraftig lut til for at de skal forstå. Størrelsen på gebyret sier noe om hvor høyt prisnivået har vært i markedet. Men det blir spennende å se om de må tilbakebetale penger til kundene.

Ikke overrasket

Nalbant har lang erfaring som ny aktør i både mobilmarkedet og elektromarkedet. Han kjenner igjen taktikken for å presse ut en mindre konkurrent.

– Det er lett å kjenne igjen mønsteret fra andre markeder hvor et par aktører dominerer og holder prisene kunstig høye. For noen år siden gikk vi da inn i elektromarkedet med selskapet Cenika og kuttet prisene dramatisk, sier han.

Nalbant sier han da ble møtt av forsøk fra de etablerte på å holde dem ute, spenne ben på dem og presse Cenika ut av markedet.

– Disse trekkene har vi sett igjen i alarmmarkedet, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.