Stadig flere luksusforretninger har etablert seg i Oslo de siste årene. En etter en har de franske og italienske motehusene dukket opp med butikker. I Nedre Slottsgate ligger de på rad og rekke. Bottega Veneta, Louis Vuitton, Gucci, Balenciaga og Hermès, for å nevne noen. Det nyeste tilskuddet er franske Saint Laurent, som åpnet i juli. 

Bak flertallet av butikkene i dette prissjiktet, står danske Group 88. Selskapet har vært med på å gjøre Danmark til en internasjonal moteprofil.  De siste årene har den danske motegruppen satset stort på luksusmarkedet i Oslo. 

– Vi er i en vekstfase i Oslo. For noen år tilbake lagde vi en strategiplan om å utvide vår tilstedeværelse i Oslo. Da hadde vi drevet Mulberry i nesten 12 år og synes vi hadde en god erfaring med det norske markedet, sier administrerende direktør Thomas Møller til DN. 

Åtte butikker innen 2019 

Nå driver Group 88 seks luksusbutikker i Oslo, alle i området rundt Nedre Slottsgate. I år har selskapet startet opp de to nye butikkene Balenciaga og Saint Laurent. Innen utgangen av neste år planlegger selskapet å etablere ytterligere to butikker. 

. Administrerende direktør Thomas Møller i danske Group 88.
. Administrerende direktør Thomas Møller i danske Group 88. (Foto: Group 88)

Regnskap for fjoråret viser at Mulberry var den eneste av butikkene som tjente penger i fjor. Mulberry fikk et resultat før skatt på 5,4 millioner kroner i 2016. Bottega Veneta, Gucci og Burberry hadde i fjor inntekter på 48 millioner kroner, men fikk et samlet underskudd på en halv million kroner. 

– De forretningene vi etablerte for noen år siden begynner å få en grei omsetning. Men det er klart det tar tid for butikkene å modnes og etablere seg. Vi bruker mye tid og penger på å få butikkene opp og stå, sier Møller. 

Nordmenn mest kvalitetsbevisste 

Det er 16 år siden Group 88 startet opp Mulberry i Akersgaten i Oslo. Møller forteller at nordmenns luksushandelvaner er endret siden det. Nå handler nordmenn i større grad luksus hjemme, og ikke bare i utlandet, forteller han. 

Årsaken til at Group 88 gikk for å satse stort i Norge, er at de over lengre tid hadde merket seg at nordmenn handlet luksus i butikkene deres i København.  

– Vi visste det var stor etterspørsel blant nordmenn, men at de ikke kunne få tak i det i Norge, sier Møller. 

Han sier nordmenn på mange måter ligner svensker og dansker, men at nordmenn er hakket mer kvalitetsbevisste. 

– Vi opplever at nordmenn ikke er redde for å betale, så lenge varen har god kvalitet. Nordmenn er de aller mest kvalitetsbevisste i Skandinavia, sier Møller. 

Blander billig og luksus 

Direktør Bror W. Stende for faghandel i Virke mener etableringen av stadig flere high end-butikker i Oslo indikerer en sterk vekst i dette markedet. 

– I tillegg til at nordmenn bruker mer på luksusvarer gir også turister et godt bidrag til omsetningen. Kronekurs og trygg handel og økende turisme er driverne. Vi ser også at virksomhetene innretter seg mot særlig asiatiske kunder ved å ansette språkkyndig personell, sier han. 

Stende trekker frem at Norge over flere år har vært på topp hva gjelder reallønnsvekst i Europa, noe som gjør at mange nordmenn har råd til å unne seg «det lille ekstra». 

– Smarte forbrukere blander billig og luksus mer enn før. Forbrukerne krever også mer av handleopplevelsen enn tidligere, personalisering, service og å bli sett»er viktig. I usikre tider trekkes også folk mot mer varige verdier som mange luksusartikler oppfattes som, understreker Stende. (Vilkår)

Syr egen kjole til slottsmiddag
For å få avbrekk fra stortingsproposisjoner syr avtroppende stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap) sine egne klær til hverdag og fest.
01:56
Publisert: