Det har vært mager investorinteresse for det Tor Olav Trøim-dominerte tørrlastrederiet 2020 Bulkers på Oslo Børs, der aksjen er lite omsatt.

Daglig leder i 2020 Bulkers, Magnus Halvorsen, tror imidlertid at selskapet og aksjen er nær et brytningstidspunkt.

– Vi har gått fra å bare bruke penger på å betale verft de siste to årene til nå å generere fri kontantstrøm fra drift. Shippinginvestorer er nok generelt lei av å vente på at ting skal skje etter 10 år med et dårlig marked. Når inntjeningen og utbyttene kommer tror jeg vi er ved et brytingstidspunkt, sier han til TDN Direkt.

Åpner for salg

Samtidig åpner han for at hvis det er en kjøper med en interessant pris for eiendeler eller hele selskap, så vil selskapet være pragmatisk.

– Vi har ikke noe mål om å være et rederi. Vi ønsker å tjene penger for våre aksjonærer i den kommende syklusen. Vi er satt opp som et rederi som kan være der de neste 20 årene, med et kostnadsnivå som gir god nedsidebeskyttelse i dårlige markeder, men om det er mer lønnsomt for aksjonærene å selge om seks måneder, så gjør vi det, sier Halvorsen til TDN Direkt.

2020 sikter mot å betale månedlige utbytter fremover, med målsetning om oppstart av utbetalinger i første kvartal 2020.

– Det er ingen andre shippingselskaper som har gjort dette. Vi har en enkel struktur og vet akkurat hva vi tjener og har av forpliktelser. Vi har åtte skip og fakturerer hver 14. dag. Tanken er at vi skal betale ut mer eller mindre alt over administrasjon- og driftskostnader, renter og avdrag. Vi ønsker i utgangspunktet å tilbakebetale egenkapitalen så fort som mulig, sier Halvorsen til TDN Direkt.

Venter vekst

Han er positiv til tørrbulkmarkedet og venter volumvekst gjennom 2020.

– Det som kjennetegner shipping generelt nå er at ordrebøkene ganske lave, og selv om man ikke nødvendigvis klarer å se ett eller to år frem i tid hvor etterspørselen kommer fra, har den en tendens til å være der over tid, sier Halvorsen.

Han peker blant annet på økte produksjonsvolumer i Brasil, i kombinasjon med lavere malmlagre i Kina, samt fortsatt solid stålproduksjon i Kina som underbyggende faktorer.

2020 Bulkers har så langt tatt levering av to av totalt åtte skip, og de resterende seks skal leveres fra oktober i år til mai 2020. Totalt har selskapet sluttet ut fire av sine nybygg der to er på faste kontrakter og to er på indekstilknyttede kontrakter.

– Masse interesse

Halvorsen tror selskapet mest sannsynlig kommer til å slutte flere båter på indekstilknyttede kontrakter, men det er ikke kun prisen i markedet som avgjør beslutningen.

– Det er ikke noe problem å slutte skip, vi har masse interesse, men vi tar det litt av gangen. Ratene kan stige, men ordreboken vil også være avgjørende i når vi eventuelt vil låse inn kontrakter på faste rater, sier Halvorsen.

Han legger til at de indekstilknyttede kontraktene har konverteringsmulighet til faste kontrakter, men at selskapet ønsker eksponering i spotmarkedet, som kan forsvares fra et risikoperspektiv gitt selskapets lave kontant break-even.

– Vi bestilte newcastlemaxer på det laveste nivået skipene er blitt bestilt på noensinne, og vi har en fornuftig finansiering på det. Newcastlemaxer får en premie mot capesize på rundt 35 prosent, så vi oppnår en kontant break-even når capesize-ratene er på rundt 9.000 dollar dagen. Vi tror ikke man kan gjenskape det risiko-gevinst-forholdet med det aller første, og vil fokusere på å betale tilbake utbytte fremover, sier han.

Starter dekning

DNB Markets innleder dekning på 2020 Bulkers med en kjøpsanbefaling og kursmål 95 kroner per aksje, ifølge en analyse onsdag.

«Vi forventer en reprising av aksjen når premien i scrubber og Newcastlemax blir tydeligere, ettersom vi mener nåværende aksjekurs diskonterer null verdi for scrubber og det overlegene inntjeningspotensialet til Newcastlemaxer», skriver meglerhuset.

Basert på meglerhusets estimater forventes en direkteavkastning på 16 prosent i 2021, basert på en rateforventning på 26.000 dollar per dag.

2020 Bulkers-aksjen er opp 1,2 prosent til 83,40 kroner på Oslo Børs så langt onsdag. Det priser selskapet til 1,85 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.