Et av de heteste markedene for tiden er markedet for «non-fungible tokens» (NFT) – «unik digital eiendel». En slik token funker som et sertifikat knyttet til digitalt kreativt arbeid. Kreativt arbeid som for eksempel musikk, bilder eller kunst.

I Dagens Næringsliv 26. mars kan vi lese at den norske artisten Kygo nylig solgte digitale sertifikater for 5,3 millioner kroner.

Joakim Kvamvold
Joakim Kvamvold (Foto: Morten Vee)

En NFT er en ganske genial oppfinnelse fordi den muliggjør at digital kunst kan bli like verdifull som fysisk kunst, eller at samleobjekter kan flyttes fra fysisk til digital form. Den desidert største markedsplassen for NFT-er er markedsplassen for digitale basketballkort. Den hittil høyeste prisen for et digital basketballkort? Drøye 1,7 millioner kroner. Det vil aldri noensinne eksistere flere enn 49 stykk av akkurat dette kortet. Hvem som helst kan se kortet på nbatopshot.com, men det er kun brukeren jesse som er eier av det dyreste.

Er prisen for høy? Jeg er usikker.

Til sammenligning ble det satt rekord for et fysisk samlekort tidligere i år. Et kort av baseballspilleren Mickey Mantle ble solgt for omtrent 44 millioner kroner.

For dyrt? Jeg vet ikke.

Det jeg vet er at tidens tann forringer kvaliteten på fysiske samlekort. En potensiell fremtidig kjøper kan heller aldri være helt sikker på at kortet ikke er forfalsket. Digitale kort vil aldri forringes og dets ekthet garanteres av tilhørende token. Gjennom blokkjeden kan hvem som helst spore kortets ferd gjennom livet helt tilbake til da kortet ble laget.

Det jeg også vet, er at brennhete markeder tiltrekker seg utstedere som øyner muligheten for billig finansiering. I aksjemarkedene er det en tydelig sammenheng mellom markedets prising i forhold til bokførte verdier og sannsynligheten for at et selskap velger å gå på børs (Pagano m.fl., 1998).

Selskaper som allerede er børsnotert, henter også mer egenkapital når markedet er høyt priset (Baker og Wurgler, 2000).

Påfølgende avkastning for investorer har historisk sett vært lav.

Også i markedet for tokens er det muligheter for å hente penger. Alex Becker viser på sin Youtube-kanal hvor dumt dette markedet er blitt. Han livestreamer at han lagrer en gul firkant fra et googlesøk. Deretter flytter han firkanten inn i en NFT og legger den ut for salg. Samme dag er høyeste bud oppe i 1300 kroner. For å understreke poenget selger han også youtube-videoen hvor han selger firkanten som en NFT. Samme dag er budet oppe i 2600 kroner.

NFT er en teknologi som muliggjør at digitale objekter kan bli svært verdifulle. Men at noen NFT-er er verdifulle, betyr ikke at alle NFT-er er verdifulle. Til sammenligning kan et grønt selskap være verdifullt. Det betyr ikke at alle grønne selskap er verdifulle. En slik forhastet generalisering fører til en logisk feilslutning.

Av og til kan det være lurt og tenke fort, men vi må ikke glemme å tenke langsomt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.