Mandag denne uken kom en arbeidsgruppe med forslag til en ny inkassolov som vil halvere bransjens gebyrinntekter fra fire til to milliarder kroner i året. Det satte sitt tydelige preg på inkassobransjens årlig fagdag fredag.

First House-rådgiver Sigbjørn Aanes tror inkassobransjen har lite å hente på klage på ny lov.
First House-rådgiver Sigbjørn Aanes tror inkassobransjen har lite å hente på klage på ny lov. (Foto: Gorm K. Gaare)

Tidligere statssekretær for statsminister Erna Solberg og nå rådgiver i kommunikasjonsselskapet First House, Sigbjørn Aanes, var hentet inn for å gi råd til hvordan bransjen skal reagere på forslaget.

Aanes bemerket at han for en gangs skyld har møtt selskaper som er mer utskjelt enn hans eget; inkassoselskapene. Og om lysten blant inkassoselskapene til å protestere mot forslaget til gebyrhalvering er aldri så sterk, var rådet fra Aanes klart.

– Jo mer støy dere lager, desto større er risikoen for at det blir enda verre. Her finnes det ingen oppside for bransjen, sa han.

Da ble det stille i salen.

Har feilet

Det vil ikke være riktig å si at det var direkte begravelsesstemning. Men i samtaler med en rekke av aktørene i bransjen gjennom dagen var det ett tydelig budskap som stadig ble gjentatt; at inkassobransjen har feilet når det har vært avslørt urimelig gebyrpraksis. Bompenge- og parkeringsregninger på 20 kroner som har vokst til tusenlapper har som oftest blitt forsvart med at aktørene bare følger lovens gebyrsatser.

– Jeg erkjenner at vi ikke har vist den ydmykheten vi burde i slike saker, sier leder Aleksander Holand Nordahl i Virke Inkasso.

– Kunne dere unngått forslaget om halvering av gebyrene dersom dere hadde tatt tak gebyrverstingene i egen bransje?

– Nei, det tror jeg ikke. Det forslaget hadde nok kommet uansett. Vi er også enige i at det er rom for kutt, men må få lov til å si at det blir veldig smertefullt for bransjen, sier han.

Nordahl mener bransjen heller ikke har vært flinke nok til å få frem jobben vi faktisk gjør i samfunnet med å hjelpe dem som sliter mest.

– Det er et stort gap mellom hvordan folk flest og politikerne på Stortinget ser på inkassobransjen og hvordan vi ser på oss selv. Det er ikke bra. Det må vi gjøre noe med, sier han og legger til at omdømmebygging og kommunikasjon blir viktigere enn noen gang.

– Samtidig må vi erkjenne at vi aldri blir tatt imot som OL-helter.

Har dere ingen venner igjen?

– Det er nok riktigere å si at vi ikke har venner som står frem nå. Og vi skjønner at det er vanskelig for samarbeidspartnere; alt fra kunder til Nav og Politiet, å gå ut og støtte oss akkurat nå, sier Nordahl.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.