Bryggeriselskapet Ringnes endte fjoråret med et resultat før skatt på 784 millioner kroner, opp fra 758 millioner i 2018.

– Totalt sett er vi godt fornøyd med 2019, det ble et bra år. Det er godt å se at etterspørselen etter våre merkevarer fortsetter i samme spor, sier administrerende direktør Anders Røed i Ringnes.

Salgsinntektene endte på 4,4 milliarder kroner, en forsiktig nedgang fra 4,6 milliarder i 2018.

Røed er klar på at 2020 blir et annerledes år, men at salget så langt har holdt seg oppe til tross for at utallige barer, restauranter, hoteller, festivaler og lignende har holdt ølkranene stengt under koronakrisen.

– Vi har sett helt spesielle svingninger i markedet i år, og vi har selvfølgelig aldri sett lignende, sier Røed.

– Det som har skjedd i år, og dette har jo så langt vært et svært annerledes år for vår forretning, er at vi har sett en kraftig salgsvekst i dagligvaresektoren, noe som har kompensert for et utelivsmarked i krise, forteller han.

Røed trekker frem at utelivsmarkedet opplevde en fullstendig kollaps i mars på grunn av koronapandemien, og at det tok lang tid før utestedene åpnet igjen.

– Fortsatt er det mange deler av utelivsmarkedet som for eksempel festivaler, nattklubber og hoteller som fortsatt sliter, sier bryggeridirektøren.

Storhandel i brus

Røed påpeker at folk under krisen har ønsket å handle sjeldent og mye. Det har derfor gått spesielt mye i store pakker av brus.

– Vi så at folk i større grad kjøpte hele og lukkede forpakninger, såkalte multipakninger, og at økningen av store forpakninger gikk kraftig opp. Det skyldes ikke bare umiddelbar hamstring, det varte i lengre tid at folk kjøpte store pakker med kjente merkevarer. Så kan man nå se at forbruksmønsteret begynner å normalisere seg igjen, sier Røed.

Mindre grensehandel i Sverige

Så langt i år skal økningen i dagligvaremarkedet ha reddet inn hele tapet fra utelivsmarkedet. Røed påpeker at pausen i grensehandelen kan stå for mye av omsetningen.

– For vår del nærmer vi oss målet vi satte for 2022 for sukkerfri brus, om at 90 prosent av brusen vår skal være sukkerfri. Vi er allerede oppe i 85–86 prosent. Fortsatt ser du en voldsom avgiftsforskjell mellom disse varene i Norge og i Sverige, noe som fører til den ganske enorme grensehandelen, sier han.

Røed mener det er urettferdig at den såkalte «sukkeravgiften» også gjelder for sukkerfri brus.

– Avgiften er jo lik på sukkerfri og sukkerholdig brus, muntlig blir den omtalt som «sukkeravgiften», men den rammer både sukkerholdige og sukkerfrie produkter likt. Jeg tror folk flest finner det ulogisk at den også gjelder for sukkerfri.

Avgiften økte i 2018 med 40 prosent, men ble reversert til opprinnelig nivå etter regjeringens budsjettforhandlinger med Frp i mai.

Røed trekker frem at drikkevarebransjen ser en klar effekt av at grensene til Sverige er stengt på grunn av korona, noe som gjør at nordmenn må belage seg på å handle i Norge.

– Bransjen ser nå at effekten av denne grensehandelen er oppsiktsvekkende, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.