– Vi hadde fallskjermen på og tok en myk landing på 12 kroner aksjen. Det er bedre å gå ut nå og kjøpe seg inn igjen på lavere nivåer, sier investor Asbjørn Abrahamsen.

Han har lenge hatt troen på Norwegian, og kjøpte seg kraftig opp i aksjen i slutten av februar – til tross for at aksjen hadde falt 50 prosent på én uke.

Gjennom sitt heleide investeringsselskap Hands On Property As var han forrige uke selskapets 10. største aksjonær med 1,6 millioner aksjer, men ifølge ferske aksjonæroversikter mandag har han solgt seg helt ut av selskapet. Dermed følger Abrahamsen etter en annen storaksjonær, milliardær Torstein Tvenge, som nylig også solgte seg ut av flyselskapet.

Fra Abrahamsen kjøpte seg opp i februar har aksjen falt fra 18 kroner. Han har ikke oversikt over hvor store tapene på Norwegian-aksjen er, men sier det er snakk om flere titall millioner kroner.

– Jeg er ikke sikker. Vi har kontoer i USA og Norge, og henter inn litt på den svake kronekursen. Men man trenger ikke være professor for å skjønne at tallene blir store. Jeg har garantert tapt 30 millioner kroner, men det må man ikke bry seg om. Vi skal jo bare ha mat og ha det bra.

Ventet på telefon

Abrahamsen forklarer salget med at informasjonen fra Norwegian har vært for dårlig. Han skulle ønske seg hyppigere oppdateringer på hva selskapet gjør, og hva slags møtevirksomhet de har for å løse krisen.

Investor Asbjørn Abrahamsen utelukker ikke å kjøpe seg inn igjen i Norwegian.
Investor Asbjørn Abrahamsen utelukker ikke å kjøpe seg inn igjen i Norwegian. (Foto: Tore Meek)

– Det er litt for stille hele tiden. Jeg har ventet på en telefon fra Jacob Schram (toppsjefen i Norwegian, journ.anm.), men han har ikke ringt meg og jeg var nummer ti på aksjonærlisten, sier Abrahamsen og fortsetter:

– Det er så mange muligheter i markedene. Aker BP og DNB har falt mye. Jeg tror det er greit å flytte pengene for det er garantert mange gode muligheter. Cash is king nå og vi har masse i krigskassen. Det er bedre å gå ut nå, og heller kjøpe seg inn i Norwegian på lavere nivåer.

– Angrer du på at du kjøpte deg opp?

– Nei, jeg angrer aldri. Jeg bare kjører på.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier de forstår informasjonsbehovet er stort, og mener på at de har oppdatert markedet, media og kunder løpende når de har hatt noe nytt å melde.

Slik så det ut da Skandinavias flytrafikk bråstoppet
Koronapandemien har gitt katastrofale følger for flytrafikken over Gardermoen.
01:05
Publisert:

– Vår konsernsjef har for eksempel uttalt seg offentlig en rekke ganger de siste ukene. Nå jobber selskapet med å oppfylle de vilkårene myndighetene har satt for helt nødvendig likviditet, samtidig som vi setter fly på bakken, permitterer ansatte og kutter kostnader overalt. Samtidig skal vi gjøre det vi kan for å opprettholde kritiske ruter i Norden og gjennomføre flyvninger som norske myndigheter har bedt om. Vi gjør virkelig det vi kan for å imøtekomme mange parter, og som børsnotert selskap oppdaterer vi markedet rundt det finansielle gjennom de normale kanaler, skriver han i en epost.

Tror ikke pakken er nok

Med enorm gjeld og et virus som har satt flybransjen nærmest på bakken kjemper Norwegian for å overleve. Torsdag kveld kom regjeringens krisepakke til luftfarten. Den inneholder lånegarantier på opp mot tre milliarder kroner for Norwegian, men Abrahamsen tor ikke vilkårene er gode nok.

Flyselskapet må nemlig hente friske penger fra aksjonærene for å kunne tilfredsstille kapitalkravene i pakken, men Abrahamsen synes det ser mørkt ut for den kommende emisjonen.

– Det er litt kjedelig at det er så mange private investorer på aksjonærlisten. Jeg tror vi skal melde oss på emisjonen, men jeg tror ikke selskapet klarer å hente nok penger. Da må staten komme på banen eller så må pakken bli endret.

– Hvis ikke blir det konkurs?

– Det er ikke konkurs før det er konkurs. Det er for mange långivere som ikke vil kaste kortene. Norwegian har en helt ny flypark og er et av de best drevne flyselskapene i verden. De har alt utenom markedet. Det vi ser i markedet nå er katastrofalt, men når dette går over vil det gå veldig bra, sier han.

Selskapet kan få 300 millioner kroner i lån uten noen vilkår. Abrahamsen mener dette er langt fra nok.

– De 300 millionene hjelper ingenting. Det er milliardene vi må snakke om. De må snart få på plass avtalen med Boeing på rundt tre milliarder kroner, og de må få tre milliarder fra regjeringen på en enklere måte. Da vil selskapet overleve ut juni. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.