– Det eksisterende markedet må være stort nok, konkurrentene må ha noen ulemper vi ikke har, og vi må kunne fikse et reelt problem for kunden, sier Martin Schütt, medgründer og partner i Askeladden & Co.

De siste årene har «gründerfabrikken» Askeladden & Co på suksessfullt vis trådt inn i en rekke bransjer. Selskapet har hjulpet med å bygge opp frisørkjeden Cutters og legekjeden Dr. Dropin, og har senere gått inn i både i bransjer som massasje, gravferd, hudpleie og underholdning.

Torsdag ettermiddag holdt Schütt foredrag under DNs gaselleshow på Chat Noir i Oslo, der han forteller om hvordan selskapet jobber. De siste månedene har DN kartlagt Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter, eller en såkalt gaselle. Selskapene som kvalifiserer må ha minst doblet omsetningen på fire år, og tjene penger. Under gaselleshowet blir det avslørt hvem som troner på toppen av listen i 2019.

Før foredraget forteller Schütt til DN at de stadig planlegger å entre nye bransjer.

– Askeladden er et selskap som starter selskaper. Sammen med våre gründere identifiserer og entrer vi bransjer der kunder og ansatte fortjener noe bedre, sier han.

Schütt sier de holder på å rekruttere nye daglig ledere for de neste selskapene nå, men røper at de planlegger å gå inn i serveringsbransjen.

– Hva slags planer har dere?

– Vi ønsker ikke å legge ut om konseptene i media før de er lansert.

Har ikke gjort alt riktig

– Det smarteste vi har gjort er helt klart å bygge et team av råflinke folk. Da vi startet Askeladden var vi 6 stk. Nå teller vi over 50 stk. på tvers av Askeladden og ledelsen i selskapene våre, som hjelper hverandre og gir bånn gass hver dag, sier Schütt om hvordan Askeladden har fått suksess.

Frisørkjeden Cutters ble startet i 2015 og har i dag over 75 salonger og over 400 ansatte. Forrige gang selskapet ble verdsatt i 2018 hadde det en verdi på 220 millioner kroner. I sommer mente derimot at daglig leder Kristian Hauge Solheim at verdsettelsen var gått ut på dato.

Legetjenesten Dr. Dropin firedoblet omsetningen i fjor, og sikter mot 40 millioner kroner i omsetning i 2019.

Til tross for suksessen, innrømmer Schütt at de ikke har gjort alt riktig:

– Den største feilen jeg har gjort er å være for opportunistisk, ha for mye «FOMO» (fear of missing out, journ.anm.). Da mister man lett fokus på kjernen og det som er viktig. Det er en grunn til at det ikke er lov å sende meldinger mens man kjører bil: fordi man blir dårlig til å kjøre bil! Hos oss har dette ført til mange tidkrevende avsporinger som stort sett har endt med at vi har gått tilbake til der vi startet, sier han.

Bare én av ti gasellebedrifter ledes av kvinner: – Kanskje er det litt flink-pike-syndromet dn+

Gründerens tre tips

Ifølge ferske tall fra SSB ble det etablert 35.776 personlig eide foretak, og 29.852 aksjeselskaper i 2018. Schütt har tre råd til gründere som vil lykkes:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • Soleklar førsteplass: Lag noe folk vil ha. Hovedårsaken til at start-ups failer er at de lager noe folk ikke vil ha.
  • Annenplass: Vær skeptisk til hysteriet. I en verden med mer fokus på buzzwords enn lønnsomhet må man ha tungen rett i munn og ikke se seg blind på grandiose overskrifter om store trender. Visste du at vi daglig kun bruker 3 timer på nettet, og at kun 5 % av varehandelen skjer på online?
  • Tredjeplass: Ikke pålegg kunden det samme engasjementet for produktet/tjenesten som du selv har. Og med det følger viktigheten av å gjøre ting så enkelt som overhodet mulig. De færreste gidder å sette seg inn i en kinerestaurantmeny av alternativer for å få stusset luggen.