Mandag ble det klart at den britiske reiselivsgiganten Thomas Cook ikke ville få tilført en livline fra private investorer. Dermed var konkursen et faktum.

Samtlige fly ble satt på bakken og tusenvis av reisende ble strandet på reisemål over hele verden. Den skandinaviske og mest lønnsomme virksomheten, Ving, fikk imidlertid raskt grønt lys fra bobestyrer til å fortsette som før.

Gigantiske banktap

I det røyken av kollapsen er i ferd med å legge seg, begynner også de tilknyttede kostnadene å komme til syne.

Financial Times anslår at det vil koste det britiske samfunnet og forsikringsselskapene over 500 millioner pund, rundt 5,6 milliarder kroner, å refundere billetter, hente hjem reisende og å kompensere hoteller for tapte inntekter.

Bankene, herunder Barclays, Morgan Stanley, UniCredit, Credit Suisse og Royal Bank of Scotland står overfor tap på inntil 1,8 milliarder pund, omkring 20 milliarder kroner fra kollapsen, ifølge FT.

DNB-tap

Tidligere denne uken varslet DNB et tap på omkring én milliard kroner i tredje kvartal «som følge av senere tids utvikling og nåværende status knyttet til et spesifikt låneengasjement».

Etter det DN erfarer er tapet relatert til den britiske reiselivsgiganten.

Financial Times påpeker at DNB og UniCredit har vært to av de største långiverne i reiselivsgigantens løpende kredittfasilitet. Andre eksponert er Bank of America Merrill Lynch, Barclays, BNP Paribas, Lloyds, RBS, Société Générale, Morgan Stanley og Credit Suisse, ifølge FT.

Alt tapt

Ifølge en beregning utført av AlixPartners før Thomas Cook-konsernet kollapset, kunne ikke kreditorene vente å få tilbake mer enn 138 millioner pund, cirka 1,5 milliarder kroner av en totalgjeld på 1,9 milliarder pund.

Nærstående bankkilder opplyser imidlertid til Financial Times at selv det laveste dekningsscenarioet nå er usannsynlig. Det betyr at både bankene og obligasjonseierne, investorene som har ytt obligasjonslån til Thomas Cook, vil måtte regne alt som tapt.

Obligasjonseierne ventes å måtte nedskrive 900 millioner -1 milliard pund, og långiverne mellom 550- 825 millioner pund, ifølge FT.

Det er begrensede verdier å hente i reiselivsgigantens 40 fly, som har en gjennomsnittsalder på 11 år, samt eiendomsportefølje bestående av andre og tredjegangs fremleieforhold i handlegater som allerede sliter, påpeker FT.

De største verdiene ligger i merkevaren og turoperatørens landingstillatelser, der aktører som Virgin Atlantic og Wizz Air allerede har meldt sin interesse.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.