Coca-Cola European Partners Norge hadde en omsetning på 2,6 milliarder kroner og et resultat før skatt på 264,7 millioner kroner i fjor. Det er det beste for selskapet noensinne.

– 2017 er et rekordår for oss. Det skyldes knallhardt arbeid i hele selskapet, sier administrerende direktør Stein Rømmerud.

Rømmerud trekker frem at selskapet kuttet kostnader betydelig. I tillegg fikk selskapet en del gevinster fra gunstige valutaeffekter, særlig for euroen og den svenske kronen.

Ikke bestevenn

Selv om omsetningen økte med 3,7 prosent, falt volumet til Coca-Cola i Norge i fjor. Volumnedgangen skyldes til dels at Coca-Cola ikke ble valgt ut i Rema 1000 sin mye omtalte bestevennstrategi, som gikk ut på å velge ut visse leverandører som «bestevenner», ved inngangen til fjoråret.

– Det påvirket fjoråret i ganske stor grad. Et par måneder var vi uten en avtale med Rema 1000.

Men samtidig som at Coca-Cola ble mindre synlig i Rema 1000, ble det åpnet nye dører i Norgesgruppen og Coop. I tillegg har selskapet styrket tilknytningen til kiosker og restaurantbransjen.

–Vi har sterke merkevarer som kundene ønsker, og det er vanskelig å drive uten våre merkevarer. Vi styrket i fjor samarbeidet med Coop og Norgesgruppen. Det ga resultater.

Rømmerud forteller at Coca-Cola European Partners Norge har fått seg avtaler med Rema 1000 nå, men at de enda kan bli bedre.

–Vi ønsker å drive tettere med Rema 1000 i fremtiden, samtidig som vi har en løpende dialog med alle kundene våre til enhver tid.

Sukkeravgift er en utfordring i 2018

En av de største utfordringene for Coca-Cola i Norge, er de økte sukkeravgiftene for brus. Rømmerud mener avgiftsøkningen først og fremst er til hinder for norsk industri.

– Sukkeravgiften kom som lyn fra klar himmel, sier Rømmerud.

Rømmerud forteller at det har hatt et samarbeid med Helse- og omsorgsdepartementet, sammen med mat- og drikkebransjen, som nå er lagt på is etter avgiftsøkningen.

Han trekker også inn problemet med økt grensehandel som følge av de økte avgiftene.

– Det er bedre å spille på lag med industrien enn å bruke «pisk», sier Rømmerud.

Overgang til sukkerfritt

For tiden er Coca-Cola European Partners Norge inne i en omstillingsfase, preget av overgang fra sukker til sukkerfritt.

For hele bransjen selges det i dag mer sukkerfri enn sukkerholdig brus. For Coca-Cola er denne andelen omtrent 40 prosent i dag.

–Hos oss er Coca-Cola zero sugar en vekstrakett. Denne trenden kommer til å fortsette også hos oss.

– I 2017 har vi omtrent bare lansert sukkerfrie produkter, eller produkter med redusert sukkerinnhold. Denne veksten kommer til å fortsette.

En tendens for Coca-Cola European Partners Norge de senere årene, er at produsenten har utvidet sortimentet, og gått over til å bli en bredere produsent.

– Vi har nå en bred portefølje med produkter.

Coca-Cola. Fuze Tea er blant de nylanserte produktene til Coca-Cola European Partners Norge. Fuze Tea inneholder lite karbohydrater og er en av arbeidet med å redusere andelen sukkerholdige varer i porteføljen.
– Coca-Cola. Fuze Tea er blant de nylanserte produktene til Coca-Cola European Partners Norge. Fuze Tea inneholder lite karbohydrater og er en av arbeidet med å redusere andelen sukkerholdige varer i porteføljen. (Foto: Coca-Cola European Partners.) Mer...

Blant produktene drikkevareprodusenten har lansert i år er Fuze Tea, en iste-type med mindre sukker som skal erstatte Nestea. Andre eksempler er den plantebaserte drikken Adez og den organiske drikkeserien Honest.

I tillegg har Coca-Cola også fått fart på kaffevirksomheten med merkevaren Chaqwa de seneste årene.(Vilkår)

– Vi må jo huske på at da jeg gikk på folkeskolen var de fleste mødre hjemmeværende
Petter Stordalen, Stein Erik Hagen, Knut Hartvig Johannson og Maria Moræus Hanssen deltok onsdag på rundebordskonferanse om mangelen på kvinnelige toppledere i næringslivet.
02:46 Min
Publisert: