Folk blir eldre. Og med alder kommer skavanker. I skavanker ligger det gode penger.

I fjor solgte selskapet Biomed Pharma kosttilskuddet Collagen for 130 millioner kroner og satt igjen med 43 millioner kroner før skatt.

– Vi er i det perfekte segmentet for å vokse, sier styreleder Rikard Storvestre (60).

Han og familien eier 80 prosent av selskapet og har massive vekstplaner i årene som kommer.

Blir skuffet hvis resultatet ikke tredobles

I løpet av de tre siste årene har Biomed Pharma økt inntektene med 444 prosent. I fjor hadde selskapet en driftsmargin på 33 prosent – altså satt det igjen med en tredjedel av hver omsatte krone.

Biomed Pharma markedsfører og selger kosttilskuddet Collagen som brukes til å få bukt med leddplager. Storvestre sier han nesten være fornøyd med fjorårets resultat, men de neste par årene ønsker han seg langt større tall på bunnlinjen etter hvert som selskapet for alvor skal innta svenske og finske markeder.

– Jeg må si at jeg blir skuffet hvis vi ikke klarer å levere over 100 millioner på bunnlinjen i 2020. Det er en passende mål, sier han.

– Noen ville kanskje kalle det et hårete mål?

– He he, det kan hende det får den karakteristikken, ja. Det blir litt interne mål, så spørs det om jeg får ledelsen med på det. Det vil kreve oppkjøp og den type ting, sier Storvestre.

– Kan ha bivirkninger

Ida K. Bos-Haugen, forsker og lege på revmatologisk avdeling og medisinsk avdeling på Diakonhjemmet sykehus, sier at det generelt ikke er bevis for at kosttilskudd har effekt.

– Det er ikke en del av retningslinjene for behandling av sykdommer ved revmatologisk avdeling, og det er ikke noe vi anbefaler til våre pasienter, sier hun.

Bos-Haugen sier at det ofte hender at de har pasienter som spør om deres mening når det gjelder kosttilskudd.

– Noen pasienter synes selv at det har en effekt. Det kan være at man føler at man har mindre smerter, men sannsynligvis er dette relatert til en placeboeffekt. Man skal også være klar over at også kosttilskudd kan ha bivirkninger, sier hun.

Aktuelt med børsnotering

Biomed Pharma er den nest største tilbyderen av kosttilskudd i Norge etter Vitaepro. Vitaepro omsatte i 2017 for 220 millioner kroner. Samme år ble halve selskapet solgt til det svenske oppkjøpsfondet Impilo.

Ifølge Storvestre har andre aktører allerede snust på Biomed Pharma. I fjor ble selskapet to ganger forsøkt kjøpt opp til litt over 300 millioner kroner, men partene kom ikke til enighet. Storvestre utelukker ikke at selskapet kan selges etter hvert – eller en eventuell børsnotering.

– Selskapet er til salgs for den riktige prisen uansett om det er på børs eller ikke. Det er bare prisen det er snakk om. Leverer vi resultat på 100 millioner kroner, er børsnotering mer aktuelt, sier han.

Strenge regler for markedsføring

Biomed Pharma har i dag opp mot 100.000 brukere i Norden. Markedsføring er alt verdt for å kapre nye kunder, men det er ikke fritt frem: kosttilskuddsselskaper kan ikke markedsføre med påstander om helsegevinster all den tid de ikke selger medisiner.

I 2016 ble Vitaepro dømt i Sverige til å fjerne en rekke påstander i sin markedsføring som ga kundene forventninger om blant annet økt muskelstyrke, ifølge Dagbladet. Kosttilskuddsselskapene benytter seg derimot av reklamer der kunder, eller kjendiser, forteller om hvor godt produktet «fungerer for nettopp dem».

Storvestre sier at de ikke bruker kjendiser til å fremme sine produkter, med unntak av den ene gangen de brukte Svein Østvik, også kalt «Charter-Svein», i en reklame.

Nå er Biomed Pharma i ferd med å rulle ut et kosttilskudd for prostataproblemer, som riktignok har en begrenset målgruppe.

– Det er litt aldersrelatert. Vi går jo litt på gruppen 50 pluss, sier Storvestre, som erkjenner at han med sine 60 år selv befinner seg nettopp der.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Etter 54 år kunne Karl Lagerfeld fremdeles gjenskape i detalj hva han hadde på seg første dag
Se motehusets hyllest til moteikonet.
01:41
Publisert: