Etter å ha visst om sikkerhetsbrudd i nesten to måneder slapp kryptobørsen Bitcoins Norge mandag den store bomben på sine kunder. Kryptobørsens handelssystem, som er levert av Alphapoint, hadde blitt utsatt for et cyberangrep og kryptoverdier for 4,3 millioner kroner har forduftet.
Kryptobørsens kunder har reagert kraftig på at Bitcoins Norge-sjef Ole-André Torjussen kun vil betale tilbake verdien den 1. mai, da bitcoin var verdt under halvparten av dagens verdi. På Facebook og ulike nettforum spekuleres det om Torjussen har tatt pengene og rømt, en såkalt «exit-scam».
I et intervju med bransjenettstedet Kryptografen avviser han dette kontant.
– Jeg kan garantere at dette ikke er noen form for «exit-scam». Jeg tar hele situasjonen veldig tungt og jobber hardt for å kunne hjelpe kundene ut på best mulig måte. Jeg har et sterkt ønske om å drive Bitcoins Norge videre, sier Torjussen til Kryptografen.
– Jeg er nå i ferd med å gjennomgå hver eneste kundekonto som har midler på vår plattform, og sørge for at kunden blir så rettferdig behandlet som overhodet mulig. Deretter vil jeg, etter at en ekstern sikkerhetskontroll er utført mot systemet til Alphapoint, vurdere om Bitcoins Norge og Alphapoint skal samarbeide videre, sier han til Kryptografen.
Fikk vite om tyveri 1. mai
Til bransjeavisen sier Ole-André Torjussen at han den 1. mai fikk beskjed fra Alphapoint at alle kundenes «hot wallets» var blitt frastjålet, men at Alphapoint hadde forsikringsordninger som ville dekke dette tapet.
En «hot wallet» er en kryptovalutalommebok som er koblet til internett, i motsetning til en «cold wallet» som ikke er det. Generelt gjør dette at «hot wallets» er mer utsatt for angrep.
– Hvorfor delte dere ikke denne informasjonen med kundene deres?
– Basert på den informasjonen om at Alphapoint hadde oppdaget sikkerhetsbruddet samt at de var forsikret, mente vi at det var en forsvarlig vurdering å ikke gå ut med dette til kundene våre på daværende tidspunkt, sier Torjussen til Kryptografen.
Bransjeavisen er eid av teknologi- og forvaltningsselskapet Arcane Crypto.
Har ikke tilgang på lommebøkene
– Per dags dato disponerer ikke lengre Alphapoint hot wallets til kundene våre. Akkurat nå konsentrerer jeg meg om å få oversikt over kundenes midler og så fort som mulig iverksette første utbetalinger. Etter dette blir mitt fulle fokus å gjenvinne kundenes tillit for å kunne drive kryptoplattformen videre, enten med Alphapoint eller en annen leverandør, sier Bitcoins Norge-sjefen til Kryptografen.
Avisen har spurt Torjussen om hvor store verdier som ble stjålet fra disse «hot wallets».
– Vi har tidligere gått ut med cirka 500 000 dollar og at dette er en liten andel av totalen, men kan ikke utdype utover det av hensyn til den pågående saken, svarer Torjussen.
Til Kryptografen gjentar kryptobørs-gründeren at alle verdier som sikres skal gå tilbake til kundene.
– Det er viktig å presisere at alle midler som Bitcoins Norge har fått inn som følge av salget av de konkrete porteføljene skal komme kundene til gode. Bitcoins Norge kommer ikke til å sitte igjen med noen av disse midlene, sier Torjussen.
– Kundene har godtatt vilkårene
Som Torjussen sa til DN onsdag kveld var det først to måneder etter det første angrepet at Bitcoins Norge besluttet å tvangsselge kundenes kryptoposisjoner.
– Mot slutten av juni 2019 ble styret informert om at det hadde vært et nytt sikkerhetsbrudd på systemene til Alphapoint. Beslutningen om å selge den gjenværende valutaen til de berørte kundene, for å sikre verdiene deres, ble tatt den 30. juni, sa Torjussen til DN.
Det har skapt stor harme blant kundene at Bitcoins Norge kun vil betale tilbake verdien av investeringen den 1. mai, selv om kryptovalutaen ble solgt til markedskurser i begynnelsen av juli. Fra 1. mai til 4. juli steg bitcoin-kursen hele 120 prosent i verdi.
– Her vil jeg igjen vise til vilkårene for å handle på vår plattform, som kundene har godtatt. De sier at vi kun har erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på kundens konto, sa Torjussen til DN onsdag.
– Jeg er virkelig lei meg for at kundene våre har opplevd dette og har gjort det jeg mente var best for å sikre deres verdier. Det arbeidet fortsetter jeg med, la han til. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.