Torsdag melder flere kunder av kryptovalutabørsen Bitcoins Norge at de har fått utbetalt midler til sin konto hos selskapet. Beløpene er basert omtrent på verdien bitcoin sto i 1. mai, rapporterer flere kunder. Dette samsvarer med det Bitcoins Norge-gründer Ole-André Torjussen tidligere har signalisert.
Mandag 1. juli fikk Bitcoins Norges kunder en sjokk-epost der selskapet varslet at det stanset all handel og solgte unna kundenes kryptovaluta etter det som beskrives som avanserte dataangrep.
Flere kunder har reagert kraftig på at de ville få utbetalt summer ut fra kursen 1. mai. Da kostet en bitcoin litt over 5000 dollar stykket. I slutten av juni hadde kursen doblet seg, og en bitcoin kostet over 10.000 dollar.
– Vi mener at verdien fra 1. mai ikke er tilstrekkelig. Dette var bakgrunnen for at man organiserte seg, og utbetalingen endrer ingenting. Våre klienters krav er fortsatt differansen mellom 1. mai og 30. juni, sier advokatfullmektig Erling Løken Andersen, som representerer flere av kundene, og fortsetter:
– Det er ikke mulig å forstå hvorfor 1. mai skal være beregningsdatoen for summen kundene får utbetalt. Det store flertallet er ikke berørt av angrepet overhodet. Torjussen hadde etter vår mening ikke noe grunnlag for å tvangsselge kundenes verdier.
Første fase
DN har torsdag stilt Torjussen flere spørsmål, blant annet om når han solgte kundens kryptovaluta. Disse spørsmålene er foreløpig ikke besvart.
Han har tidligere skrevet at avgjørelsen ble tatt 30. juni. På spørsmål om hvorfor ikke kundene kan få utbetalt verdien tilsvarende det deres bitcoin ble solgt for, har Torjussen tidligere svart følgende:
– Bitcoins Norges samlede erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på kundens konto. Dette går klart frem av vilkårene for å handle på vår plattform, som kundene har godtatt, skrev Torjussen i en epost.
Han poengterte at selskapet vil utbetale kronebeløpet tilsvarende kryptovalutaverdien 1. mai, «altså mer enn det vi har erstatningsansvar for».
Andersen sier de nå nærmer seg oppstart av første fase av arbeidet som i ytterste konsekvens kan ende i et gruppesøksmål.
– Vi regner med å representere rundt 60 når vi nå går i gang med en prosess. Fristen for å melde seg på er satt til fredag, og etter det starter vi arbeidet.
«Flere betalinger»
Mandag sendte Torjussen ut en oppdatering til Bitcoins Norges kunder. Der kom det frem at denne ukens betaling bare skulle være den første av flere betalinger.
– Vi kan bekrefte og garantere at en utbetaling nummer to kommer til å skje og at alle kunder får en høyere erstatning enn kursen var 1. mai, skrev Torjussen.
Han skrev videre at han jobbet med forsikring slik at kundene skal få mest mulig. Forsikringsselskapet If har tidligere avvist overfor DN at deres forsikring dekker eventuelle tap på børskundenes Bitcoin-posisjoner.
– Forsikringen dekker ikke finansielle tap på spekulasjon i et marked eller tap på grunn av feil i en Bitcoin-transaksjon. Det er viktig at det ikke blir åpnet for misforståelser rundt dette, sa informasjonsdirektør Jon Berge i If til DN tidligere i juli.
– Det er en forsikring som i hovedsak dekker bedriften, altså bistand ved cyberangrep og gjenoppretting av systemer, samt økonomiske tap opp til et visst nivå, la If-direktøren til.
Programvareleverandøren Alphapoint gikk i forrige uke ut og sa at de ville betale kompensasjon til Bitcoins Norge, men det er uklart hvor stort dette beløpet er. Torjussen har ikke besvart DNs spørsmål om når kundene kan forvente den neste utbetalingen, eller hvor stor den eventuelt kommer til å være. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.