Mandag kveld mottok kunder av kryptovalutahandels-selskapet Bitcoins Norge en oppsiktsvekkende epost. Selskapet varslet at det stanser all handel, og tvangsselger kundenes kryptovalutabeholdning etter «avanserte dataangrep». Siden har det kommet noen oppdateringer på Bitcoins Norges Facebook-side, mens kundene har rast på nettet og bedt om flere svar.
Nå svarer eier og daglig leder Ole-André Torjussen i kryptovalutaselskapet på deler av kritikken.
Kundenes skarpeste skyts har vært rettet mot at Bitcoins Norge kun tilbakebetaler verdiene av deres bitcoin fra 1. mai, da kursen sto i 5.350 dollar. Siden har kursen steget til 11.000 dollar, og kundene har gått glipp av hele kursoppgangen.
På spørsmål om kommentarene fra sure kunder, svarer Torjussen i en epost til DN onsdag kveld:
– Her vil jeg (igjen) vise til vilkårene for å handle på vår plattform, som kundene har godtatt. De sier at vi kun har erstatningsansvar overfor den enkelte kunde er begrenset til det opprinnelige valutainnskuddet på kundens konto. Jeg er virkelig lei meg for at kundene våre har opplevd dette og har gjort det jeg mente var best for å sikre deres verdier. Det arbeidet fortsetter jeg med.
Han poengterer at selskapet vil utbetale kronebeløpet tilsvarende kryptovalutaverdien 1. mai, «altså mer enn det vi har erstatningsansvar for».
– Hva vil differansen mellom dagens kurs og kursen den 1. mai bli brukt til. Hva er størrelsen på denne differansen?
– Som sagt går vi nå gjennom alle kunders kontoer for å få oversikt over situasjonen. Vi understreker at Bitcoins Norge ikke kommer til å sitte igjen med noen midler som følge av de salgene vi har gjennomført som følge av systemsvikten hos AlphaPoint, men at alle midler blir utbetalt til kundene, skriver Torjussen.
Hadde ikke penger til sikringsfond
Dataangrepet som skal ha hatt skyld i tapet av bitcoin til en verdi av 4,3 millioner kroner var rettet mot Bitcoins Norges system-underleverandør AlphaPoint, ifølge selskapet. Dette skal ha skjedd den 1. mai. Likevel kom det ikke informasjon til selskapets kunder før mandag.
– Kort tid etter angrepet opplyste AlphaPoint overfor styret at de hadde forsikringsordninger som ville dekke tapet som selskapet var blitt utsatt for, og styret ble følgelig overbevist om å ikke offentliggjøre informasjon om dataangrepet på daværende tidspunkt. Mot slutten av juni 2019 ble imidlertid styret informert om at det hadde vært et nytt sikkerhetsbrudd på systemene til AlphaPoint. Beslutningen om å selge den gjenværende valutaen til de berørte kundene, for å sikre verdiene deres, ble tatt den 30. juni, skriver Torjussen.
– Hvorfor har ikke Bitcoins Norge og/eller AlphaPoint bygget opp et sikringsfond for å dekke eventuelle tap ved hacking?
– Det finnes ingen slike krav til vår virksomhet. Bitcoins Norge har heller ikke stabil og høy nok inntekt over tid til å kunne starte et slikt fond på eget initiativ, skriver han, og legger til:
– Kryptovaluta er et umodent marked og likviditeten i markedet er varierende.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.