Ifølge Wall Street Journal skal Boeing stå overfor strafferettslig og sivilrettslig granskning grunnet flere år med dårlig kvalitetskontroll knyttet til produksjonen av 737-Max flyene. Kildene i saken skal være personer som har kjennskap til saken.

Selskapet skal stå overfor et større juridisk ansvar enn tidligere antatt.

Granskningen bygger på etterforskningen til en føderal storjury, som har sett på farlig utformede flykontrollsystemer, ifølge avisens kilder.

Defekt antisteilefunksjon

Justisdepartementets statsadvokater og føderale luftfartssikkerhetsmyndigheter har undersøkt potensielt betydelige sikkerhetsproblemer som stammer fra feil i produksjonen av 737 Max, ifølge personene WSJ har vært i kontakt med.

Storjury-undersøkelsen skal spesielt ha hatt fokus på det enkelte Boeing-ansatte fortalte den føderale amerikanske luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration om farene ved en defekt antisteilefunksjon i forkant av de to fatale MAX-krasjene som skjedde på under enn fem måneder.

I tillegg, ifølge personene WSJ refererer til, skal Justisdepartementet og etterforskere fra det amerikanske luftfartstilsynet ha undersøkt fabrikkproblemer som har ført til tvil om hvorvidt obligatoriske sikkerhetsregler er blitt fulgt under produksjonen.

Funnet rester i halvparten av flyene

Boeing skal ha funnet materialrester både i drivstofftankene og andre steder inne i flyene i omtrent halvparten av MAX-flyene som selskapet selv har undersøkt siden november i fjor, ifølge en talsmann for selskapet.

En annen person WSJ har pratet med, oppgir de fleste av flyene som ennå ikke er levert er blitt undersøkt.

Hverken Justisdepartements interesse i MAX-produksjonen eller omfanget av etterlatte gjenstander funnet i flyene har vært omtalt tidligere, hevder WSJ.

Eksperter fra industrien og myndighetene har hevdet at restene, som omfatter blant annet verktøy, tepper og andre materialer, skaper en stor sikkerhetsrisiko der de ligger i drivstofftanker eller andre steder inne i flyene.

Det amerikanske luftfartstilsynet skal vurdere en bot i mangemillionersklassen for de etterlatte delene. Tilsynet skal også vurdere ytterligere undersøkelser og oppsyn av produksjonslinjen når produksjonen av flyene er ventet å starte opp igjen i løpet av de neste månedene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.