Den tidligere toppidrettsutøveren regnes som en av tidenes beste alpinister. Siggerud-mannen, som i sin aktive idrettskarriere representerte Bærums skiklubb, har vunnet både VM- og OL-gull.

Etter karrieren har han blant annet vært tv-profil i programmet «Hvem kan slå Aamodt og Kjus?»

Etter at han la skiene på hyllen, har han vært med og bygge opp klesmerket Kjus og satset på investeringer gjennom holdingselskapet Kjus Holding as.

Fjorårets regnskap viser at Kjus hadde en verdireduksjon i sine finansielle instrumenter vurdert til en reell verdi av 4,9 millioner.

– Jeg tapte på aksjeinvesteringene mine i olje- og offshoresektoren, sier Kjus.

Med andre finansinntekter på 1,9 millioner og et underskudd på driftssiden på 0,7 millioner endte selskapet med et underskudd før skatt på 3,7 millioner.

Kjus Holding er morselskapet til LK Norge as, som har distribuert merkevaren Kjus nasjonalt siden 2011. LK Norge omsatte i fjor for 15,5 millioner og endte med et resultat før skatt på 36.000 kroner.

Omsetningen økte fra 11,4 millioner i 2017, men er lavere enn i rekordåret i 2016, da omsatte selskapet for 23,8 millioner.

Ved siden av investeringene i LK Norge hadde Kjus Holding ved utgangen av 2018 aksjer i flere børsnoterte selskaper, deriblant Odfjell Drilling, Norsk Hydro, Subsea 7 og Yara International.

Merkevareansikt

Forrige uke skrev E24 at den norsk-sveitsiske sportsutstyrsleverandøren Kjus, som ble startet av Lasse Kjus sammen med den sveitsiske entreprenøren Didi Serena i 2000, ble solgt for en ukjent sum.

Det var den amerikanske sportsgiganten Acushnet som kjøpte selskapet. Acushnet har over 5000 ansatte og omsatte for over 13,7 milliarder i fjor.

– Det blir spennende tider for Kjus fremover. Det å komme inn i Acushnet under samme tak som store merkevarer som Titleist, Cobra og så videre, blir utrolig spennende og et kjempeløft for merkevaren, sa Lasse Kjus til E24.

Han vil fortsatt være involvert i selskapet som merkevarens «ansikt» og distributør i Norge gjennom selskapet LK Norge.

Realiserte gevinst på cirka 56 millioner

2011-regnskapet til Kjus Holding viste et resultat før skatt på 56 millioner kroner. Årsaken var at Lasse Kjus solgte retten til merkevarenavnet Kjus til den sveitsiske klesprodusenten LK International.

Kjus ville den gang ikke oppgi den eksakte salgssummen, men sa til DN at årsresultatet i all hovedsak stammet fra salget av merkenavnet.

– Egentlig var jeg ikke så lysten på å selge merkevaren, men vi kom til et «breaking point» hvor det ble spørsmål om det var riktig at jeg skal sitte på merkevarenavnet og dermed verdien, eller at verdien skal ligge der verdiene skapes, i selskapet. Skulle vi satse videre sammen, måtte navnet være en del av selskapet, fortalte Kjus til DN den gang.

I tillegg til kontantbeløpet fikk Kjus økt eierandelen i LK International med cirka fem prosent, slik at han etter transaksjonen eide 30 prosent av selskapet. Han opplyser til DN at han fremdeles eide cirka 30 prosent, før selskapet forrige uke annonserte at de selger ut merkevaren Kjus til Acushnet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.