– Vi beklager situasjonen dypt og den usikkerheten som våre feil og de feilbehandlede data i bankens inkassosystem har skapt hos både kunder, medarbeidere og andre interessenter, sier administrerende direktør i Danske Bank Chris Vogelzang i en pressemelding fredag.

Beklagelsen kommer i storbankens redegjørelse til det danske Finanstilsynet, der de gjennomgår håndteringen av systemfeilen i deres inkassosystem.

– Vi kan dessverre ikke gjøre om de feilene som er begått og som ikke er blitt håndtert riktig tidligere. Men vi kan- og det er vi i full gang med- sørge for at vi undersøker problemene grundig, retter feilene og kompenserer kundene fullt ut, sier Vogelzang.

Det var danske Berlingske og TV 2 som avslørte at Danske Bank har krevd foreldet gjeld fra danske kunder selv om banken ikke hadde krav på pengene. Det har skjedd som følge av en rekke feil i bankens data og it-systemer. Det har fått store konsekvenser for bankens kunder.

106.000 danske kunder kan ha blitt avkrevd for store beløp i forbindelse med innkreving av gjeld. Banken anslår at mellom 10.000 og 15.000 kunder har krav på kompensasjon etter at alle sakene er gjennomgått innen utgangen av juli 2021.

Administrerende direktør i Danske Bank Chris Vogelzang beklager.
Administrerende direktør i Danske Bank Chris Vogelzang beklager. (Foto: Gunnar Lier)

Banken anslår at den har krevd inn 50 millioner danske kroner for mye. Svikten kan koste banken opp mot 400 millioner danske kroner.

Pressesjef i Danske Bank Norge Øystein Andre Schmidt har tidligere opplyst til DN at samme feil ikke er blitt oppdaget i Norge og at dette utelukkende gjelder for bankens danske kunder.

Avdekket flere mulige feil

Banken skriver i redegjørelsen at den i løpet av behandlingen av saken har avdekket flere mulige problemstillinger, som de nå undersøker. Det dreier seg om blant annet feilregistrering av skatteopplysninger, renter på purringsgebyrer, meglergebyrer og feil informasjon i forbindelse med rettssaker. Disse feilene kan potensielt ramme flere kunder.

For å redusere risikoen for å avkreve for store beløp i forbindelse med innkreving av inkasso, setter Danske Bank nå rundt 17.000 kunders inkassosaker på vent.

Kjente til problemet i årevis

Det har kommet frem i Berlingske at flere underdirektører i Danske Bank skal ha advart om disse feilene ved flere anledninger for mer enn ti år siden.

Banken skriver i sin redegjørelse at de «til en viss grad hadde kjennskap til at det var noen iboende feil» i dataene som ble overført til bankens nye inkassosystem DCS i 2004.

«Derfor var banken allerede fra implementeringen av DCS i 2004 oppmerksom på at det kunne være datafeil i DCS,» skriver de videre.

Danske Banks toppledelse har også flere ganger mellom 2005 og 2016 blitt advart av bankens interne revisjon om alvorlige feil med bankens inkassosystem.

– Vi anerkjenner at vi ikke gjorde nok for å håndtere hovedårsakene til revisjonens bemerkninger eller følge opp handlingsplanene, skriver banken i sin ferske redegjørelse.

Kaller inn partiene

Danmarks handelsminister Simon Kollerup kaller nå partiene til diskusjon om Danske Bank i neste uke.

– I dag mottok Finanstilsynet redegjørelsen fra Danske Bank i saken. Fokus til myndighetene er nå på om bankens planer for å sikre deres kunder er tilstrekkelig, eller om det må tas ytterligere skritt, uttaler Kollerup, ifølge Ritzau.

Hvitvaskingsskandale

Dette er ikke første gang den danske storbanken har vært i hardt vær.

En granskning fra 2018 har vist at det gikk 2000 milliarder kroner, mesteparten «mistenkelige», gjennom Danske Banks Estlands-filial i perioden 2007 til 2015, hovedsakelig fra Russland, Ukraina, Aserbajdsjan og Moldova. Disse kundene var svært lønnsomme for Danske Bank.

Det førte til at banken ble etterforsket av amerikanske tilsynsmyndigheter.

Saken er den største hvitvaskingsskandalen en nordisk eller europeisk bank noensinne har vært involvert i. Det førte blant annet til at den norske Danske Bank-sjefen Thomas Borgen gikk av på dagen skandalen ble kjent.

I sommer kom en rapport fra det norske Finanstilsynet der antihvitvaskarbeidet i den norske delen av Danske bank fikk flengende kritikk. I rapporten ramser tilsynet opp en rekke kritikkverdige forhold og mangler i bankens interne rutiner og systemer - lenge etter at skandalen ble avdekket. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.