Daglig leder og gründer Daniel Sørli startet legetjenesten Dr. Dropin tilbake i 2017, sammen med gründerfabrikken Askeladden & Co.
Konseptet var basert på lange åpningstider og korte ventetider til en fast pris på 595 kroner – en slags legetjenestenes svar på frisørkjeden Cutters – der oppstartshjelperen Askeladden også er inne på eiersiden.
– Vi ønsker at legene våre skal bruke mest mulig av tiden på å hjelpe pasienter, og ikke bruke tid på andre ting, sier Sørli, som selv er lege.
Mens Cutters var lønnsomme så å si fra dag én – har Dr. Dropin fortsatt underskudd. I fjor endte selskapet med et underskudd på 4,8 millioner før skatt.
Standarden til selskapene Askeladden & Co. utvikler er at de skal være lønnsomme innen tre måneder.
– Vi kan ikke vente oss overskudd i 2019 og sannsynligvis ikke i 2020 heller, konstaterer han.
Sørli mener det tar lengre tid å bygge lønnsomhet for gode og ansvarlige legetjenester enn for en frisørkjede.
– Det er mer kostnadskrevende å bygge et legekontor enn en frisørsalong, sier Sørli.
Satser på topplinjen
Til tross for underskudd, har selskapet siden oppstart hatt sterk vekst. Nå har det åpnet åtte klinikker, i tillegg tilbyr Dr. Dropin legetimer på nett, hvor du kan møte legen på mobil. Selskapet har vokst til 85 ansatte hvorav 80 er leger.
– Det er viktig for oss å nå så mange pasienter som mulig, det gjør vi ved å åpne nye klinikker og å utvikle videotjenesten vår, i tillegg har vi økt satsingen på bedriftsmarkedet.
For å akselerere veksten hadde selskapet en emisjon i vår, der det hentet 22 millioner kroner.
– Det gir oss mulighet til å åpne enda flere klinikker, utvide teamet i ledelsen og ikke minst satse på ny teknologi.
Da var selskapet verdsatt til nesten 200 millioner. Blant investorene som tegnet seg da, finner vi blant annet Stenshagen-familien, Øgreid-familien og tidligere Vimpelcom-topp Jo Lunder.
Per i dag har Dr. Dropin åtte klinikker, hvorav fem i Oslo, én i Asker, én i Bergen og én i Trondheim. Sørli forteller at de også har planer om å åpne i Stavanger over sommeren.
– Vi går for å ha 15 klinikker ved utgangen av året. Vi har åtte klinikker i drift, så har vi signet tre og noen vi holder på å utvikle.
Siden oppstarten har Dr. Dropin behandlet over 50.000 pasienter. Selskapet omsatte for 13,7 millioner i fjor – mot 2,6 millioner i 2017. I inneværende år sikter selskapet mot å omsette for over 40 millioner.
Sørli påpeker at trykket har ligget på å forbedre topplinjen og at resultatet var som ventet.
– Målet er å tredoble topplinjen. Vi er fornøyd med vekstraten og inntjeningen, og har god kontroll på utgiftssiden.
Lanserer app
Dr. Dropin-sjefen forteller at satsingen og investeringene i teknologi gjør at selskapet nå har planer om å lansere en app i juli. Gjennom appen skal man kunne tilby en fullverdig videotjeneste.
– Den vil gjøre det mye enklere for pasienten å få kontakt med legene på video.
Planen er at man skal kunne bestille legetjenester via appen og at legene kan få tilgang til helseopplysninger gjennom appen.
Personvernet skal sikres ved at man identifiser seg ved bruk av BankID. Appen er fortsatt under utvikling.
– Løsningen med å velge hvilken lege man vil snakke med er ikke helt klar enda. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.